Kycklingspett insvepta i julmust och kanel


 
Kyckling marinerade i kanel, julmust, farinsocker och en gnutta chili . Tja, testa själva, juligt, spännande och GOTT! Blev riktigt nöjd med smaken! Det här var den första rätten jag gjorde till "Det bästa vita julbordet". I stort sett alla rätter gjordes två gånger eftersom jag inte blev nöjd vid första försöket, men det visade sig att de första försöken var rätt intressanta de med så jag redovisar dem längst ner i inläggen.
Till spetten blev det en apelsindipp som gifter sig finfint med kanel och chilismaken. Spetten ligger på stora blad från ett rödkålshuvud, dvs om ni undrar.


Du behöver
5 kycklingfileer
5 pinnar
 
Marinad
1 dl julmust
1½ tsk kanel
2½ msk olja (neutral)
2 vitlöksklyftor (pressade)
2 msk farinsocker 
1 krm salt
½-1 krm chili
 
Dipp
1 burk Creme fraiche
1 apelsin (skal och saft)
 
Gör så här
Blanda marinaden, rör om ordentligt och ställ åt sidan. Dela varje filé i 3 delar på längden och lägg ner dem i marinaden. Låt dem ligga i några timmar, gärna över natten.
Lägg pinnarna i vatten. Sätt ugnen på grill. Trä upp varje filé på ett spett och lägg i ugnsfast form. Sätt in högt upp i ugnen ca 6-8 minuter. Vänd dem efter halva tiden. Passa gärna på att pensla med lite av den överblivna marinaden då du vänder på dem.
Blanda till såsen genom att blanda creme fraichen med saften och det finrivna skalet från en apelsin. Låt den stå ett tag. Servera kall. Dekorera med lite rivet apelsinskal ovanpå.
Det misslyckade försöket: Den första omgången spett gjordes med honung istället för farinsocker. Jag lät dem även vara inne i ugnen längre. Jag tyckte de blev lite tama i smaken, lite färglösa och framförallt torra. Jag stod faktiskt med en tår i ögat mitt i natten och ångrade att jag sagt ja till utmaningen, om det misslyckades redan på första rätten....MEN då vi skulle äta de misslyckade spetten dagen därpå så ropade Annie att det var det bästa hon ätit. Alltså, underbara hon! Saken var att de inte blev så dumma ändå. Något torra, för de hade nog varit inne närmre 10 minuter, men annars faktiskt inte så tokiga. Så kom ihåg att det går fort med spett i ugn på grillfunktion.
Ps. Kära bloggläsare som undrade om jag missförstått utmaningen, dvs att det skulle vara enbart kyckling och kalkon på julbordet, eftersom det fanns en skinka med: Det är en kalkonstek som griljerats, mycket lik en skinka och så saftig och underbart god. Så ingen skinka på bordet;-)

Kommentarer
Postat av: Katarina

Vilken spännande marinad och kreativt av dig! Kram

2011-12-09 @ 02:54:05
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin