En kasse mat är årets julklapp!

Matpaket


Enligt HUI (Handels utredningsinstitut) är en matkasse årets julklapp.

Jag har i år köpt en matkasse som en julklapp till mig själv. Saken är den att matkassen inte levereras hem till min dörr utan till en ukrainsk familj som behöver den tusen gånger mer än mig. SOS barnbyar säljer matkassen - En livsnödvändig sådan. För 103 kr har jag gett en Ukrainsk familj en kasse mat som förhoppningsvis stillar hungern lite i ett barns mage någonstans i Ukraina.

SOS Barnbyars hemsida kan du läsa Oleksandrs berättelse:

Oleksandr, Ukraina

Fotograf: Maja Brand


”Min mamma har en sjukdom som heter alkoholism. Därför bor jag och mina två syskon hos min mormor. För att vi ska kunna äta har mormor jobbat med att städa gatorna. Men det har bara räckt till mat en gång om dagen, oftast kex och Coca Cola som inte är så dyrt. Som tur är upptäckte SOS Barnbyar oss, så nu får vi hjälp med maten. Jag är mycket piggare nu, och jag sover bättre när jag vet att det finns mat.”

Oleksandr, 8 år
Ukraina


Men du kan även ge bort andra julklappar såsom Lekpaket för 53 kr till barn i Kambodja eller Medicinpaket för 157 kr till ett HIV smittat barn. Se HÄR för mer information om matkassen och andra julklappstips. Det finns väl ingen klapp som kommer vara mer välkommen än denna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin