Brietårta med varma fikon - Bra vickning till nyår

Dan före dopparedagen lagom då min bror med flickvän anlänt så snurrade jag ihop denna skapelse och sen så fixade den sig själv i ugnen. Perfekt kvällsmyssnacks och perfekt som vickningsmat.

Du behöver
1 liten Brietårta
4 färska fikon
1 dl farinsocker
2 msk vatten
½ tsk vaniljsocker
1 dl (rostade) mandelspån

Gör så här
Sätt ugnen på 175 C

Dela fikonen i 4 delar. Hetta upp socker och vatten så att sockret smälter. I med fikonen och låt småputtra tills de är mjuka, sådär 10 min. I med vaniljsocker och mandelspån.

Lägg Brietårtan på ett bakplåtspapperklädd plåt. Häll över fikonblandningen. Ställ in i ugnen i cirka 10 min. Den ska vara mjuk och varm, men inte rinna ut. 

Supergott med baguette och kex!




Kommentarer
Postat av: Katarina

Mums, så gott!

2011-12-30 @ 17:54:58
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Allså, jag bara MÅSTE prova det här! MÅSTE! Låter helt sinnessjukt gott! Jag har ätit allt var för sig och ÄLSKAT det, så ihop måste det vara helt fantastiskt <3 <3 Ha ett GOTT NYTT ÅR nu <3

2011-12-30 @ 19:13:14
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin