Just ja, Toscabitarna!

Om ni vill imponera på er själva och svärmor, mamma, gammelmoster och så, då föreslår jag att ni gör dessa toscabitar. De är så goda att jag åt upp flera innan jag ens hann få på chokladen. De smakar verkligen som att man sitter på ett mysigt konditori en regnig dag och unnar sig en liten bit lyx.

Till sådär 30 bitar:

Du behöver:
250 g mandelmassa
125 g smör/margarin
3 ägg
2 msk vetemjöl
1 krm bakpulver

Toscatäcke:
3/4 dl vispgrädde
50 g smör/margarin
2 msk honung
1 msk ljus sirap
1 dl socker
100 g flagad mandel.

Choklad till kanterna:
200 g mörk choklad (jag tog 60%, testade först med 70 men tyckte den blev för stark)
1 msk olja

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 C

Riv mandelmassan och blanda med rumsvarmt smör. Rör ner ett ägg i taget. I med vetemjöl och bakpulver. Bred ut smeten i en liten bakpappersklädd långpanna/form (ca 30x22 cm).

In i mitten av ugnen sådär 15 min (den ska nätt och jämnt vara klar).

Toscan
Blanda under tiden till toscan genom att koka upp allt till toscan, utom mandeln, i en kastrull. Låt koka i sådär 5 minuter. Rör lite då och då. Ta kastrullen från värmen och rör försiktigt ner mandeln. Medans den är het så brer du den över hela kakan och in i ugnen med allt i sådär 7 min. Låt kakan svalna. 

När kakan svalnat av helt, så vänder du den upp och ner på ett smör- eller bakplåtspapper och skär trianglar. Lägg gärna in dem i kylen så de blir riktigt kalla tills du doppar dem i chokladen.


Chokladen
Smält chokladen i vattenbad och tillsätt oljan. Blanda väl. Doppa kanterna i chokladen. 

Jag använde först en mattång, men när jag tappade flera bitar så gjorde jag det för hand, bättre! De första doppade jag kanter och botten, men min sambo tyckte det var för mycket choklad, så jag ändrade och doppade bara kanterna. Tyckte också det blev bättre så. 



Redo för fikagäster!


Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Åh du, de här ska jag göra, och det snart, OJ vad goda de ser ut! Vad kul att du tittade in hos mig, du är välkommen när du vill =D

2011-08-10 @ 01:44:57
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Katarina

Verkligen lyxiga bitar, ser så goda ut!

2011-08-10 @ 03:22:29
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin