Hur rensar du dina blåbär?

Jag älskar att plocka blåbär! Men inte bara det, jag älskar att rensa dem, så meditativt på något sätt. Dessutom så rensar jag dem på min mormors fantastiska sätt. Jag har aldrig fundrat på att man kan göra det annorlunda förrän min sambo skulle rensa blåbären. Därför undrar jag nu hur ni gör? Har ni något bra sätt? Tricks?

Så här gjorde min mormor, och så gör jag:

Klä in en ugnsplåt med ett ljust örngott som du inte använder eller lägg över en ljus handduk. Örngottet/handduken kan du sedan ha kvar som din blåbärsrensarsak. Luta den lite lätt genom att ställa något under plåten. Det ska luta så att blåbären inte rullar av sig själv men lätt rullar ner när du trillar ner dem med fingrarna. Först och främst så ser du verkligen allt skräp och dåliga blåbär. Om de är fuktiga så torkar de till genom att rullas över örngottet/handduken. Det går faktiskt lätt och riktigt snabbt så här. Lätt också att ta bort handduken/örngottet, skaka av skräpet och lägg i tvätten.

Har ni några andra spännande tips? Man kan ALDRIG få nog av finurligheter.

Nu måste jag ta och planera helgens middag, då kommer ett par vänner på besök där mannen arbetar som chefskock. Huh! Vad ska man bjuda på utan att göra bort sig?

Gonatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin