Midvintertårta



Till julen hos min syster så har jag lovat att göra en jultårta. Tänkte att det kunde vara en bra idé att testgöra tårtan innan för att se att den inte blir ett magplask. Den blev hur god som helst faktiskt. Smakkombinationen hallon, pistagenötter, vit choklad och färskost blandat med vaniljglass på en mandelbotten med apelsin blev kanon! Så årets jultårta är härmed Midvintertårtan. Jag tar med mig de flesta ingredienserna och fixar den kvällen innan julafton på plats i Småland.





10-12 bitar
400 g mandelmassa
3 ägg
1 apelsin, rivet skal
1 liter vaniljglass
1½ dl pistagenötter 
200 g vit choklad
1 vaniljstång
200 g cream cheese 23%

Välj själv hur du vill garnera tårtan. Jag tog hallon, citronmeliss, riven vit choklad

Sätt ugnen på 200 C

Lägg ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant

Riv mandelmassan, vispa ner ett ägg i taget, rör ner apelsinskalet. Häll smeten i formen.

Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt den svalna och ta den ur formen. Diska formen, klä den med plastfilm och lägg tillbaka kakan.

Låt glassen tina lite. Hacka pistagenötterm och choklad. Vispa glassen mjuk med urskrapad vaniljstång och cream cheese. Vänd ner nötter och choklad.

Häll smeten över tårtbotten, täck med plastfilm och ställ i frysen.

Ta ut den ca 30 min innan servering. Lägg på hallon, vit choklad och citronmeliss.


Kommentarer
Postat av: Erika

Hej, tänkte prova göra denna tårta, den lät jättegod! Jag undrar om det ska vara naturella eller saltade pistagekärnor samt om man kan göra den några dagar i förväg? Med vänlig hälsning Erika

Svar: Naturella! En av mina favorittårtor, alla älskar den! Ja, du kan göra den någon dag innan:-)
Linda /Matstugan

2013-11-24 @ 20:10:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin