Pulled BBQ chicken - saftiga, krispiga miniburgare

 
Dags för deltävling nr 2 i Pippi på svensk fågel - fingerfood var uppdraget. Mitt bidrag pulled chicken miniburgare. Små små burgare fyllda med mör och saftig barbecuekyckling, knaperstekt bacon, tomat, sallad - äts med fingrarna såklart! Om ni vill rösta på mitt bidrag eller någon annans bidrag så blir jag superglad. Du klickar helt enkelt på det bidrag du tycker bäst om så är röstningen klar. Du röstar HÄR.

Pulled chicken är kyckling som varit inne i ugnen på låg värme och lång tid. Där har den legat i en barbecuesås som sjunkit in i kycklingen och ger den en så underbar smak. När du tar ut kycklingen från ugnen så mer eller mindre fransar den sig själv. Du har den saftigaste, mest välsmakande kyckling du kan tänka dig!
 
Du kan göra den i förväg då den håller 3 dagar i kylen och 3 månader i frysen. Jag valde att använda kycklinglårfilé, då den är något fetare än bröstfilé, men du kan använda vilket som eller varför inte blanda? Vi (jag, Annie och hennes kusin Alva) bakade miniburgarbröd på dagen. Du kan såklart baka dem flera dgar innan och förvara i frysen. Se recept HÄR.
Barbecue såsen får puttra in i kycklingen, först på spisen och sen i ugnen
 
Du behöver
 
Pulled chicken
900-1000 g kycklinglårfile
1 vitlöksklyfta
1 liten lök
1 tsk smoked paprika (Santa Maria har den i sitt sortiment, smakar helt underbart rökig)
2 dl barbecuesås (färdig eller hemgjord, jag använde Sweet Baby Ray's Barbecuesås)
½ tsk salt
grovmalen svartpeppar
 
 
Med 2 gafflar fransar du kycklingen lätt
 
Gör så här
 
Pulled chicken
Sätt ugnen på 170 C
 
Torka av kycklingen något med lite hushållspapper. Hacka löken fint och pressa vitlöken. Hetta upp lite olivolja i en stor gryta eller djup panna och tillsätt lök och vitlök. Stek mjuk några minuter. Strö över smoked parpika och rör runt. Lägg i kycklingen, lite i taget, och rör runt. Tillsätt salt och peppar. Häll i BBQ såsen och låt allt sjuda någon minut bara. 
 
Sätt på ugnsfast lock på grytan/pannan eller ugnsfolie över hela som jag gjorde. In i ugnen och låt den stå där i 90 minuter. Ta ut ur ugnen och ta ur kycklingen ur såsen och lägg i en bunke (släng inte såsen!). Använd två gafflar till att fransa kycklingen. Den är så mör att den fullkomligt faller sönder av sig själv.
 
Under tiden som du fransar kycklingen häller du över såsen från grytan/pannan till en kastrull och låter den koka tills den ca hälten återstår. Häll såsen över den fransade kycklingen och rör om.
 
 
 
Dela ett paket bacon i 3 delar och knaperstek. lägg sådär 2 skivor på varje. En skiva tomat och lite sallad gör susen! Till det coleslaw med äpple och mango och grillade majskolvar i bitar. Recept på coleslaw med amngo hittar du HÄR. Följ receptet och riv dessutom ner ett äpple.
 
 
Barnen fick i uppgift att göra varsin svensk kycklingmaskot. Alva pärlade, Malte gjorde en live version och Annie en teckning med rosa kycklingar och svenska flaggan bredvid.

Kommentarer
Postat av: sanna

Åh vad det där ser gott ut :)superfint och helt kär blev jag i uppläggningen med majskolvar och allt,ja säger det igen superfint och så coolt med de små hamburgebröden.
Kram sanna

2012-06-26 @ 11:31:43
URL: http://sannaspicknickkorg.se
Postat av: Dan S

Det här var jag tvungen att göra!

Satte igång efter jobbet igår men det blev så sent så jag fick vänta till lunchen idag för att få provsmaka. Serverade med tortillas och en avokado.

Kycklingen blev god och framförallt väldigt saftig. Jag kan tycka att den blev något söt men det beror ju i mångt och mycket på vilken bbq-sås man använder. Jag använde hellman's smoky barbecue. Kanske det kan vara värt att kolla upp recept på sås så att man kan justera efter egen smak. Har du nåt tips där?

2012-06-26 @ 14:20:51
Postat av: Louise

Blev precis klar, det står nu och gottar till sig till imorgon.
Men har såklart tjuvsmakat lite redan ;) Underbart gott!

Ja och om någon undrar så använda jag mig av Felix's BBQ Sauce, Sweet and smokey, med mycket bra resultat :)

2013-01-30 @ 20:19:56
URL: http://louisehanssons.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin