Pariservåfflor fyllda med luftig limespetsad smörkräm

Pariservåfflor fyllda med limespetsad smörkräm blev mitt bidrag till Kungsörnens utmaning där jag skulle baka samma sak som deltagarna i Hela Sverige bakar. Pariservåfflor, eller franska våfflor, är småkakor från barndomen för mig. Min mormor bakade dessa spröda kex som hon fyllde med en krämigt ljuvlig smörkräm. 
 
Lägg den där extra lilla tiden på att få till smörkrämen för den gör definitivt skillnad. Tricket för att kakorna ska bli sådär spröda, lätt knapriga som smälter i munnen är att våga ha dem inne i ugnen så länge som bara möjligt utan att de bränns. Pariservåfflor bör ätas samma dag.  
 
Du behöver (ca 20 st)
Rätt stor sats, bara halvera allt om du vill ha sådär 10 st Pariservåfflor
 
Våfflor
5 dl Kungsörnens extra fint mjöl
200 g smör
2-4 msk vatten
 
socker, vetemjöl (till utkavling)
 
Smörkräm
200 g osaltat smör
3 dl florsocker
2 äggulor
2 tsk vanillinsocker
1 lime (rivet skal)
 
Gör så här
Sätt ugnen på 220 C
 
Nyp ihop mjölet med smöret skuret i mindre bitar. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Vira in degen i plastfolie och lägg i kylen minst en timma. 
 
Kavla ut degen så den blir knappt ½ cm tjock. Ta ut rundlar (ca 6 cm). Strö ut ett lager med socker över ett bakplåtspapper eller liknande. Kavla med en kruskavel på varje rundel så att de blir ovala (Använder du inte kruskavel så nagga varje kaka tätt med gaffel, så att degen inte bubblar upp i ugnen).
 
Lägg kakorna på bakpappersklädd plåt och grädda i ugnen ca 6-9 minuter. De ska få lite färg, men inte brännas. Ta ut från ugnen och lägg direkt över på galler och låt svalna. 
 
Smörkräm 
Skär smöret i mindre bitar ner i degbunke, tillsätt florsocker och vispa på låg hastighet. Tillsätt en äggula i taget under tiden som du fortsätter vispa. Till sist pyttsar du ner vanillinsocker och rivet limeskal. Sleva ner i en spritspåse. 
 
Montera ihop kakorna genom att spritsa ut en rätt tjock sträng med smörkräm i mitten på hälften av kakorna, lägg på andra hälften och tryck till. 

Kommentarer
Postat av: hanna

Tack för receptet! Kul atr få sånna erbjudande och utmaningar :-)

Svar: Ja, jag känner mig oerhört lyckligt lottad över att få så roliga utmaningar lite då och då. Det är så roligt och piffar upp vardagen enormt. Jag lägger dock ner galet mycket tid på varje utmaning faktiskt. Ha en så fin helg!
Linda /Matstugan

2013-09-27 @ 10:19:46
URL: http://hannaamandaisaksson.blogg.se
Postat av: Biggan

Hej!
Tack för Dina fina recept! Dessa kakor måste jag baka, alla tre sorterna!!
Du inspirerar mej verkligen med Dina recept, följer alla Dina inlägg!
Tack och Kram!

2013-09-27 @ 15:47:34
Postat av: Biggan

Hej!
Tack för Dina fina recept! Dessa kakor måste jag baka, alla tre sorterna!!
Du inspirerar mej verkligen med Dina recept, följer alla Dina inlägg!
Tack och Kram!

Svar: Tack så otroligt mycket! Du gjorde mig så glad med din kommentar. De här kakorna har jag verkligen jobbat så hårt med för att få fram bra recept och bra smakkombinationer. Tack igen och ha en så fin helg!
Linda /Matstugan

2013-09-27 @ 15:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin