Jordgubbar och brie - Sommarens sallad

Oj, här behöver ni inte ens tveka, bland det godaste jag har ätit på länge! Jag kan inte heller ta åt mig äran. Magdas pappa gjorde den tillsammans med barnen som en Mors Dags överraskning till mig. Den här kommer bli en sommarfavorit. Den passar som förrätt i något mindre portion, lätt sommarlunch tillsammans med bröd, eller lägg till salami eller laxskivor för en lätt matigare sallad.  
Du behöver (för 4 pers)
1 påse med romansallad
2 röda paprikor
½ dl olivolja
200 g Brie
1 liten påse pinjenötter (lätt rostade i het, torr panna)
3 msk flädervinäger (eller gör själv: 2 msk vitvinsvinäger, 1 del koncentrerad fläderblomssaft)
1 knippe persilja
salt, peppar
 
Gör så här
Sätt ugnen på 200 C
 
Lägg paprikorna i ugnsform och droppa över 2 msk olivolja. Strössla över lite salt. In i ugnen i 15 min. De ska bli lite brända och sjunka ihop. Ta ut ur ugnen och skala bort skinnet med en vass kniv. Ta bort kärnhuset. Skär i mindre bitar. Lägg i skål.
 
Skölj salladen och låt rinna av. Skölj och rensa jordgubbar, skär i skivor. Blanda flädervinäger med resten av olivoljan, salt, nymalen svartpeppar. 
 
Riv salladsbladen lite och blanda med paprikan, jordgubbar och dressingen. Lägg upp på tallrikar. Skär skivor av Brie, lägg ovanpå. Strössla över persilja ocH pinjenötter.
 
...OCH NJUT! 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Man ser riktigt hur god den är! En riktig sommarsallad. Kram

2013-05-27 @ 15:57:00
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Vardagsmat a la Jess

MUMS! Jag kan tänka mig att detta är en superkombination verkligen! Jag brukar äta Brie tillsammans med ett gäng gröna druvor, vilket också är jättegott, dock aldrig provat det i en sallad innan, men nu blev jag sugen! :-) Tack för tipset!

2013-05-27 @ 16:23:03
URL: http://vardagsmatalajess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin