Biffar med fetaost med spaghetti insvept i tomatsås deluxe

 
Det här receptet kommer från min klära bloggkollega En smak av Karin. Tusen tack Karin för ett underbart recept!! Det var så läckert att jag kunde äta det varje dag. Härliga biffar proppade med feta och vitlök och en mustig tomatsås med kryddor och lite honung. Kan verkligen rekommendera er att testa receptet. 
 
Du behöver

Spaghetti till fyra personer
Färsk parmesan

Biffar
500 g nöt eller blandfärs
½ kruka persilja
2 vitlöksklyftor
1½ paket fetaost
1 ägg
2/3 dl mjölk
1/3 dl ströbröd
2 tsk potatismjöl
2 krm svartpeppar
1½ tsk salt

Tomatsås
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater 
2 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 tsk oregano
1 tsk italiensk salladskrydda
½ msk honung

 

Gör såhär
Blanda ströbröd, mjölk och potatismjöl till biffarna. Låt svälla i ca 10 minuter.


Blanda köttfärsen med ströbrödsblandningen och resterande ingredienser till biffarna och rör ihop till en väl blandad smet.


Hetta upp smör i en stekpanna. Forma färsen till biffar och stek dem i pannan. Låt dem vila i ugnen på 100 grader när de är klara.


Koka pastan enligt anvisningen på paketet.

Fortsätt med tomatsåsen.Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken och vitlöken i lite olja i en kastrull.
Lägg i tomatpurén och låt den fräsa med någon minut. Tillsätt tomatkross, vatten, buljongtärning och alla kryddor samt honung.Låt såsen puttra ca 10 minuter under lock. Smaka av med salt och peppar.

Blanda den nykokta pastan med tomatsåsen och servera till biffarna. Strö över riven parmesan.

Den här lilla donnan åt och åt och åt. Hon var så förtjust också av att det var honung i tomatsåsen. Hon har älskat honung sedan hon var pytteliten. 

Kommentarer
Postat av: ::Ulle::

Oj, så gott det såg ut. Måste testa! :)

Svar: Det var såååå gott!
Linda /Matstugan

2013-05-06 @ 12:36:46
URL: http://julam.nu
Postat av: Anna/Frostis

Jag tycker att det är så roligt när vi matbloggare testar varandras recept och så helt plötsligt börjar alla laga/baka något så att hela bloggrymden är full av ett och samma recept!
Minns förra sommaren att alla bakade Bagerskans jordgubbskladdkaka! Och när min äldsta son bara var bebis bakade jag svärmors philadelphiabullar och en phillabulleepidemi gick igång! :-D

Svar: Håller fullständigt med Anna! Men du, jag måste ha missat Bagerskans Jordgubbskladdkaka...däremot har jag länge suktat efter dina philadelphiabullar. De bara måste jag testa:-)
Linda /Matstugan

2013-05-06 @ 21:15:32
URL: http://www.frostrosor.nu
Postat av: Karin

Ja uj uj uj så gott det där är! Nu blev jag sugen på det igen så det får nog hamna på nästa veckas matsedel tror jag hehe :-D

Svar: Ha Ha, ja, det var ju minst lika gott som det ser ut, godare till och med:-)
Linda /Matstugan

2013-05-07 @ 09:40:17
URL: http://www.ensmakavkarin.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin