Kolmården och Vildmarkshotellet - Dag 1

Otroligt hur mycket man kan hinna med på två dagar (Kolmården dag 2 hittar ni HÄR). Hemkomna från superduper 2 dagars minisemester på Kolmården och Vildmarkshotellet. Vi bodde en natt på hotellet och det var fullspäckat med saker att göra från morgon till kväll. Delfinshowen på Kolmården är ett måste. Man blir tagen av delfinerna och showen är snygg som bara den. Ett tips är att förboka biljetterna till delfinshowen, då går man bara förbi kön och får de bästa platserna. Otroligt skönt då man är där med små barn och det är varmt och segt att köa (hatar att köa med barn).
Rolig piratshow med sälarna i centrum, hela publiken skrattade. Tigerspaning, djurspotting. Lite lunch på Nham Nham vid Tiger World. Helt ok, men inte en kulinarisk upplevelse. Tycker att 81 kr för en liten take away låda med nudlar och några räkor är i dyraste laget. 
Lite rädd att de skulle stångas, men viljan att vara modig var snäppet starkare.  
Magda rusade in till smågetterna, sprang efter dem och försökte få deras uppmärksamhet genom att upprepa 'Tjena Bä Bä'. 
Mycket naturliga färgämnen i en jordgubbsslush va? 
En av de bästa sakerna var safarin med linbana. Högt och lågt åkte man över ett stort område. Ibland med underbar utsikt över Bråviken, ibland över giraffer, lejon, älgar, vildhundar, björnar mm. Det är inte Afrika, men så nära man kan komma i Sverige. Det känns också som att djuren har det väldigt bra på Kolmården.
Storstadsbarnet undrade om det var kameler. Tur att vi har klarat ut lite vad som är vad den här helgen.
Mycket syskonmys och bus har det blivit. Man kan låna kärror gratis i själva parken. Bra att lasta med saker och barn. 
Vi åt på Vildmarkshotellets restaurang. Jag åt en mycket god röding med musselsmörsås. Barnen buffé. På Magdas plick plock tallrik fanns pasta, pannkakor, sylt, köttfärssås och gurkor. Mycket lyckad kombo enligt Magda. Efter maten fanns en massa gratis aktiviteter för barn som ansiktsmålning, stort lekrum där de ritade, pärlade osv.  Soft! Vildmarkshotellet har en suverän service, de var så gulliga med barnen, så hjälpsamma vad man än frågade om. Då jag förgäves försökte koppla upp mig så gjorde de allt för att hjälpa mig vid receptionen. 
Inte så pjåkig utsikt från balkongen på hotellrummet över vattnet.

Kommentarer
Postat av: Min Lilla Kokvrå

Vilken härlig utflykt och jag älskar djurparken, är uppvuxen i trakterna kring Kolmården och sommarjobbade där i tonåren, fortfarande åker jag dit med familjen nästan varje år men då helst tidigt på våren när det inte är så varmt och djuren är mer aktiva , dessutom brukar det vara då som alla små söta djurungar precis har fötts. Men du måste haft en kikare med dig som såg ända till Vättern för utanför Kolmården är det Bråviken som flyter förbi ;)

Ha det gott!

Svar: Tycker verkligen om Kolmården och vi åker alltid i juni, innan midsommar, för då är det inte överfullt med folk. Du, tack för upplysning om Bråviken. Gick in och ändrade det nu:-) Ha en toppenfin midsommar du!
Linda /Matstugan

2013-06-20 @ 06:47:51
URL: http://minlillakokvra.blogspot.se/
Postat av: Karin

Men vilken underbart härlig minisemester ni ser ut att ha haft på Kolmården! Jag har inte varit där sedan de byggde linbanan, men jag tror det får bli en tripp dit i sommar. Vi bor ju så nära! Jag måste säga också att det verkligen lyser om dig och dina barn på bilderna! Du verkar vara en så himla fin mamma tycker jag!
Jag önskar er en riktigt skön midsommarhelg!

Svar: Så underbar du är, tack för de fina orden. Ja, ta med Selma till Kolmården, hon kommer älska det. Ha en underbar Midsommar! Kramar
Linda /Matstugan

2013-06-20 @ 12:30:23
URL: http://www.ensmakavkarin.com
Postat av: Leontine

Vilka underbara bilder! Älskar den av tjejerna i kärran.

2013-06-23 @ 19:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin