Ädelostgratinerad kyckling med päron och rödbetor

Mitt i prick på alla sätt är det med kyckling, ädelost, söta päron och knapriga ugnsstekta rödbetor. Den här rätten lagar sig dessutom mer eller mindre själv faktiskt. 
 
Du behöver 
8 tunna kycklingfiléer (eller 4 vanliga)
3 hårda päron
600 g färska rödbetor
salt, svartpeppar, smör, rapsolja
 
Ädelostkräm
140g ädelost
2 dl lätt crème fraiche
svartpeppar
 
Gör så här
Sätt ugnen på 225 C
 
Skala rödbetorna och skär i mindre kyftor. Skär större klyftor på längden av päronen. Lägg dem i varsin mindre ugnsform (eller på varsin sida på ett bakplåtspapper på en plåt). Skvätt över lite rapsolja och skär en liten klick smör som du lägger över på respektive hög. Stek i mitten av ugnen i ca 15 min.
 
Bryn kycklingfiléerna på hög värme i lite smör på båda sidorna i en stekpanna. Salta, peppra. Placera ut dem i en ugnsfast form.  Blanda ihop osten med creme fraiche och nypa peppar. Fördela sådär hälften av röran över filéerna. Ställ in formen på ett galler ovanför päronen och rödbetorna. Låt det vara inne i ugnen 10 min om det är tunna/halverade filéer och ca 15 min om det är vanliga filéer. Innertemperaturen ska vara 70 C, helt enkelt. 
 
Servera med en klick av röran på sidan. Riktigt riktigt smaskens!!

Kommentarer
Postat av: Veronica

Mmmm, passar mina smaklökar perfa!

2013-02-11 @ 12:43:20
URL: http://matochbakverkstan.matmolnet.com
Postat av: Jessica Sundberg

Perfekt rätt att laga till helgen!

2013-02-12 @ 14:32:50
URL: http://familjensundberg.se/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin