Citruskyckling

 
Oj, vilka intensiva dagar jag har haft, har massor massor att visa er och berätta. Här en riktigt fräsch kycklingrätt som jag gjorde häromkvällen och som gick snabbt och som dessutom barnen tyckte om. Bra i juletider när det är rätt mycket annat som ska fixas och trixas med. Receptet är från ICA men omgjort. 
 
Du behöver (4 pers)
500 g kycklingfiléer
smör, salt
 
1 apelsin
1 lime
2 dl lätt creme fraiche
1 msk kycklingfond
2 msk teriyakisås
1 msk honung
(½ tsk sambal oelek eller chipotlepasta)
 
Gör så här
Skär kycklingen i rätt stora och tjocka strimlor. Bryn i smör i en panna. Lägg över i en gryta.  
 
Tvätta apelsin och lime med varmt vatten. Finriv skalet på apelsin och lime. Pyttsa ner i en kastrull. pressa ner saften från de båda över skalen. Tillsätt creme fraiche, kycklingfond, teriyakisås, honung och eventuellt sambal oelek. Koka upp och rör om. Smaka av med salt. 
 
Häll såsen över kycklingen och låt småputtra i 10 minuter. 

Kommentarer
Postat av: julia

Åh vad jag gillar din fina blogg! <3

Nästa lördag ska vi ha glöggfest för 50 inbjudna gäster! =/ Kul, men lite nervöst, då jag bestämt mig för att baka ALLT som ska ätas själv… Vilka är dina bästa glöggmingeltips? Jag har redan fått många bra recept (bretzels, m&ms-mixen osv.) men har du något tips som inte är av receptkaraktär? =)

Många kramar

Svar: Sötaste du, Tack! Wow så härligt med 50 pers på glöggmingel! Jag ska fundera lite och lägga ut ett inlägg, typ söndag. Du menar t ex med dekoration? Atmosfär osv? Inte ätbara tips? Kram!
Linda /Matstugan

2013-12-12 @ 22:19:08
Postat av: Julia

Hej!
Jo, jag vill jättegärna ha ätbara tips också, ville bara säga att jag uppskattar dom du redan gett, så du inte kände att dom recepten inte var uppskattade, för det är dom! :) Men man kan väl aldrig få för många recept? 😉 Jag vill gärna ha tips på småsaker som du kommit på under dina glöggmingel, tex att det är
oumbärligt med engångsmuggar, eller att barnen verkar uppskatta du eller så, och att ett enkelt tips att piffa till stämningen är musik, tex :) Om du har något du tänkt på liksom ;) man lär ju sig av sina erfarenheter! :)
Tack snälla för att du tar dig tid att svara på kommentarer! Kram

2013-12-13 @ 00:21:25
Postat av: Anonym

Att barnen uppskattar SI eller SÅ skulle det stå :)

2013-12-13 @ 00:22:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin