Nytt bröd - Godare kan det inte bli

Spenderade en så härlig bakkväll på Matlabbet i samband med att brödboken 'Nytt bröd' lanserades. Vi, bloggare, fick en bakkväll utöver det vanliga med så mycket gott.
Det började med en fika med småkakor, prinsesstårta, knäckebrödsbitar, brownies, och ett frukt- och nötbröd, marmelad osv. Allt glutenfritt och bakat av Jessica Frej och Maria Blohm, författarna till boken 'Nytt bröd'. 
I 'Nytt bröd' är alla bröd glutenfria och bakade på naturliga mjölsorter, dvs inte färdiga mjölmixer.  De har bakat med mjölsorter som alla ska kunna få tag i 'sin' butik, var än man bor. Mjöl och frön som flitigt använts är: bovetemjöl, psylliumfröskal (fiberhusk), majsmjöl, potatismjöl, rismjöl, sojamjöl och nyponskalmjöl. Alla bröd är dessutom näringsberäknade av en dietist. Jag som inte är glutenintolerant, men väldigt intresserad av hälsa är fascinerad av ingredienserna i bröden. Bovetemjöl har i en studie visat sig sänka kolesterolhalten i blodet, nyponmjöl är mycket C-vitaminrikt och psylliumfrön är magiska frön med stor positiv verkan på magen. 
Glutenfria croissanter, bakade på rismjöl, maizena, sojamjöl och fiberhusk, ja tack! Den 6e september släpps boken. Men du kan redan nu beställa den på t ex Adlibris (Jag har redan beställt några stycken, perfekt present). Du kan läsa mer om den HÄR.
Det må vara deras första receptbok, men redan i somras lanserades Jessicas och Marias framgångsrika app Cook & Bake gluten free . Där hittar man massor med tårt- och pajrecept som alla är glutenfria. Maria Blohm är proffs på brödbak och har hållit många kurser i hur man bakar bröd proffsigt. Jessica Frej är tidigare deltagare i Sveriges Mästerkock och har även varit kock för Mitt Kök på TV4, hon är den halvan av teamet som är glutenintolerant. 
Vi fick själva prova på att baka knäckebröd, tekakor och tortillas. Vi lärde oss att glutenfria degar känns lite annorlunda, är lösare i konsistensen. Man knådar inte degarna utan mer rör ihop dem. De nybakta bröden ska inte ätas varma utan svalna av rejält och helst ätas först dagen därpå. En våg för att mäta ingredienserna är viktigt. Författarna har testat och bakat sig igenom så många misslyckade recept innan det där perfekta resultaten kom. De delar med sig av alla knep och tricks för att få bröden perfekta. Toppen är också att deras bröd håller sig färska i flera dagar, längre än normalt alltså. 
Vi gjorde alltså våra egna tortillabröd och åt dem med kyckling med sting och till det glutenfri öl. Man kan lätt konstatera att dessa tortillas är hästlängder godare än butiksvarianterna.  
De här tortillabröden kommer bli en storfavorit här hemma. Perfekta fredgsmyset, snabbt fixat.  

Kommentarer
Postat av: Malin Gustavsson

Fantastiskt att det släpp kokböcker även för glutenintolleranta.
Jag har själv känt att min mage reagerar när jag får i mig för mycket gluten, men alla tester visar på att jag inte skulle vara intollerant, utan mer känslig. Men jag fick samtidigt höra att jag inte ska utesluta gluten helt, utan hålla en låg nivå på gluten. Men denna bocken blir att beställa!

Och va fräsch Jessica ser ut! Alltid varit söt innan, men hon ser anorlunda ut ändå!

Svar: Jag har redan beställt flera stycken, tror att man ska dra ner lite på gluten även om man inte är intolerant. Ligger i tiden med lite mer glutenfritt i sin kost. Jessica är världens sötaste, inifrån och ut, som en liten croissant hela hon;-) Kram på dig!
Linda /Matstugan

2013-08-26 @ 10:33:43
URL: http://hallonsylten.blogg.se/
Postat av: frubalken.blogg.se

Det lät som en riktigt härlig dag! Ska nog kolla in den där boken och allrahelst tortilla bröden!

2013-08-26 @ 12:12:24
URL: http://frubalken.blogg.se/
Postat av: Jessica Sundberg

Hej,

Såg väldigt gott ut! Du har inte lust att dela med dig av receptet på tortillabrödet?

Kram!

Svar: Jag har hört med Jessica och Maria och jag ska nu få tävla ut ett exemplar av deras bok! Så var med så kan du vinna deras underbara brödbok. Tävling snart alltså:-))
Linda /Matstugan

2013-08-27 @ 08:33:48
URL: http://familjensundberg.se/blog
Postat av: Fröken M

Gud va mycke gott !!
Och grattis på födelsedagen :)

Svar: Ja, eller hur! Allt var sååå gott! Tack så mycket för 'Grattis':-)))
Linda /Matstugan

2013-08-27 @ 10:59:43
URL: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin