Hallon- och Kardemummakaka

Det bidde en väldigt god hallon- och kardemummakaka häromkvällen. Lätt som bara den och underbart god. Som ni ser blev det en stor bit direkt. Fast bäst blev den med lite vaniljsås till. Men kan tänka mig att det skulle passa med vaniljglass eller grädde också. Slänger in detta och sedan fortsätt med förberedelserna inför kvällen mysmiddag. 
 
Du behöver
3 ägg
3 dl socker
3 tsk vaniljsocker
3 dl mjöl
2 dl hallon
1 msk kardemumma
75 g smör (kylskåpskallt)
pärlsocker
 
Gör så här
Sätt ugnen på 200 C
 
Smöra och bröa en form (eller spänn fast ett bakplåtspapper och klipp bort överflödet. Pensla sidorna med lite smör bara om det är en teflonform)
 
Vispa ägg och socker fluffigt. Rör ner mjöl. Häll smeten i formen. Tryck ner hallon, gärna så att de inte syns. Skiva över det kylskåpskalla smöret i tunna skivor så att det täcker kakan. Strö över riktligt med pärlsocker. 
 
In i ugnen ca 30 min. Den ska vara lite segt geggig i mitten, men torrare ute vid kanterna.  

Kommentarer
Postat av: Katarina

Kardemumma ger en god smak till bakverk.. Ha en fin kväll. Kram

Svar: Kardemumma är magiskt gott, både lukten och smaken/ Kramar bästa du!
Linda /Matstugan

2013-08-07 @ 22:00:15
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Min Lilla Kokvrå

Ser riktigt god ut, påminner om en kardemummakaka min mamma brukade baka, dock utan hallon, som var riktigt smörig och god.
Ska ta och baka den till ett fredagsfika framöver :)

http://minlillakokvra.blogspot.se/2013/04/5-fredagsfika-tips-i-min-lilla-kokvra.html

Svar: Ja, och man kan ju verkligen puta ner vad som helst, björnbär, kanel osv. Jag fick en riktigt barndomsflashback då jag bakade den, påminde om min mormors bakning.
Linda /Matstugan

2013-08-08 @ 06:45:29
URL: http://minlillakokvra.blogspot.se/
Postat av: sofie

Blev sugen på att baka samtidigt som regnet kom.
Jag antar utmaningen om dillpeston. Ge mig en vecka...

Svar: Sååå roligt! Jag behöver också en vecka. Ska bli spännande att se vad du hittar på:-)
Linda /Matstugan

2013-08-08 @ 14:25:37
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin