Vidunderligt god bönkräm

I påskas hamnade den här helt underbara bönkrämen på bordet tillsammans med lammracks. Du kan ha den till mycket faktiskt. Den är så len och mjuk i smaken. Receptet kommer från Buffé tidningen. Lite senare under dagen får ni receptet på Lammracksen, men själva bönkrämen förtjänar att testas till allt möjligt, så god som den är! Passar speciellt bra till grillat.
 
Du behöver
  • 4 schalottenlökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3/4 dl olivolja
  • 1 burk vita bönor (à 400 g)
  • 2 msk färskost (philadelphiatyp)
  • 2 msk färskpressad citronjuice
  • 1 tsk flytande honung
  • 1/2 tsk salt
 
Gör så här
Skala och skiva lök och vitlök tunt. Rosta lökblandningen gyllene under omrörning i oljan i en stekpanna. Ta upp löken och låt rinna av på hushållspapper, spara oljan. 
 
Häll av och skölj bönorna. Mixa bönor, hälften av den rostade lökblandningen, färskost, citronjuice, honung, 1 msk av oljan och salt till en slät kräm med stavmixer.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Jag är väldigt förtjust i bönor och den här krämen låter mycket god! Kram

2013-04-24 @ 09:48:35
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Karin

Den här krämen låter fantastiskt god så den snor jag rakt av! :-D Tack!!

Svar: Absolut! Jag tror vi byter Karin, du får krämen, jag tar ditt recept på biffar med feta och till det spaghetti i tomatsås, grymt sugen på den rätten!
Linda /Matstugan

2013-04-24 @ 19:16:59
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com/
Postat av: sofie mumsfillibaba

Låter fantastiskt len och god! Den testar jag gärna!

Svar: Ja, den blev så god till just lamm,men tror den kommer passa till all slags kött.
Linda /Matstugan

2013-04-25 @ 22:23:51
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Agnieszka

Den här måste jag bara prova. Jag gillar många bönrätter men tycker det kan vara svårt att övertyga andra. Släta röror brukar funka bättre då ;)

2013-04-28 @ 08:45:26
URL: http://spotandtell.se/bloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin