Bästa lakritsglassen - Skriv upp det!

Imorgon fredag 12/4 är det Lakritsdagen. Vilken underbar dag! Hela veckan har ägnats åt lakrits hemma. Jag har gjort lakritskakor med lemon curd, med söt lakrits, salt lakrits och med choklad. Igår var det dags för lakritsglass, och vilken glass det blev! Himmelsk
Den är lätt att göra, dock behöver den svalna och vara inne i frysen ett tag. Så förbered dagen innan. Eller på morgonen. Jag serverade den med några maränger på botten, färska hallon och en pingvinstång med söt och salt lakrits upphackad i mindre bitar. (Det gula är citronskal och bara där för att det var snyggt)
 
Jag gjorde en laddning som var precis lagom för min glassmaskin (från OBH Nordica, där man max kan hälla i 300 ml)
 
Bästa Lakritsglassen (lagom för 2-4 pers)
2 äggulor
50 g socker
½ dl grädde
1 dl standardmjölk
 
1 dl grädde (vispad)
1 msk lakritspulver
 
Gör så här
Vispa ihop äggulor med sockret till en fluffig smet, gärna i en assistent. Häll över i en kastrull och värm upp, FÖRSIKTIGT. Rör hela tiden tills den är fingervarm. Blanda mjölk med grädde och tillsätt lite i taget medan du hela tiden vispar på. 
 
Dra kastrullen från värmen och låt den svalna. Ställ sedan in i kylskåpet så den blir riktigt kall. 
 
Vispa upp 1 dl grädde och rör ner lakritspulver. Min glass fick mycket lakritssmak, vilket jag älskar. Det kan du själv välja såklart. Vänd ner lakritsgrädden i äggsmeten. Häll i glassmaskinen och kör den tills glassen är klar. I min maskin är den klar då smeten fortfarande är lös. Häll upp i bunke och ställ i frysen i några timmar.
 
Ps. Har du ingen maskin så häller du i en bunke, ställer i frysen. Ta ut den varje halvtimma och rör runt lite. Det går bra det också. 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Oh, I'm in heaven! Jag skulle så gärna ha bott hos dig den här veckan. Vilken ljuvlig glass. Jag har ingen glassmaskin, borde säkert köpa en :) Kram fina du!

Svar: Så gullig du är Katarina. Men du har ju också gjort en superfin lakritsglass med färskost i, tittade på den inför min förberedelse att göra lakritsglassen, den ser kanon ut. Du är välkommen när som:-) Glassmaskin är bra, faktiskt första gången jag använde min (köpte den innan jul). Kram på dig
Linda /Matstugan

2013-04-11 @ 14:25:50
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin