Skjutsa in allt i ugnen - Färdigt

Söndagsmiddag eller vardagsmiddag? I alla fall perfekt när du inte har tid eller lust att stå och röra, hacka och fixa i evigheter. Den här plåten skjutsade vi in i ugnen igår och 35-40 min senare var det klart, skönt! Jag använde 1 påse delikatesspotatis (Cecile, tror jag den heter), man behöver inte tvätta potatisen, inte skala och den är så god. 
 
Du behöver
900 g -1,6 kg kycklingben
900 g potatis
1 hel vitlök
3 paprikor
2 rödlökar
2 dl kalamataoliver 
1 msk torkad mejram
4 msk olivolja
150 g fetaost
flingsalt, svartpeppar
½ kruka timjan till dekoration
 
Gör så här
Sätt ugnen på 225 C
 
Skär potatisen i ½ cm tjocka skivor. Dela vitlöken i klyftor med skalet kvar (eller använd flera solovitlökar och bara lägg med dem med allt annat). Skala och skär rödlöken i klyftor. Skär paprikan i större bitar.
 
Blanda potatis, oliver och grönsaker på en bakplåtspappersklädd långpanna. Droppa över hälften av oljan.Blanda runt
 
Lägg kycklingklubborna ovanpå allt och pensla på med resterande olja.Strö över mejram. Strössla över flingsalt och peppar. 
 
In i ugnen 35-40 min. Smula över fetaosten och dekorera med timjan.
 
OBS! Se till att kycklingen är färdig. Antingen genom att skära ett snitt på tjockaste stället och kontrollera att köttsaften är genomskinlig, eller använd termometer (70C) 
  
Ha en fin torsdag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin