Kyckling och glasspinne = Toppen

Deltävling nr 3 i Pippi på Svensk Fågel är avgjord, och jag vann inte. Den här gången var det bloggen Elsiespäron   som tog hem priset med sin fina soppa. Det är 2 deltävlingar kvar, så nya tag snart igen! Då jag testade recpet så valde jag mellan Våfflesmörgås Deluxe och de här kycklingklubborna. tänkte att jag skulle tipsa för det här är en kanongrej till barn (och vuxna) för picnic, eller som fredagsmys. 
Kycklingfilé med instuckna glasspinnar (så lätt att hålla och äta för barn på utflykt), glaserade med sweet chili, kanel, kakao, honung och lime och en dutt smoked paprika. Allt in i ugnen en vända. 
 
Du behöver (för 6 klubbor)
2-3 kycklingfiléer (beroende på storlek)
1 lime
1 dl sweet chilisås
½ dl honung
½ tsk smoked paprika
1 tsk kanel
1 tsk kakao
6 st glasspinnar (finns på Panduro)
 
Gör så här
Lägg glasspinnarna i blöt (så de inte bränns i ugnen)
 
Sätt ugnen på 150 C
 
Blanda juice från lime, sweet chilisås, honung, smoked paprika, kanel och kakao i en skål och rör om. Låt stå och dra lite.
 
Skär fileerna i 2 eller 3 delar. Stek på hög värme i panna så de får lite färg. Stick in pinnarna i fileerna och lägg på ugnsplåt (helst med bakplåtspapper, det gjorde inte jag med resultatet att jag fick skrubba och skrubba plåten sen).Pensla på rikligt med glazen, vänd och pensla även på andra sidan. 
 
In i ugnen med plåten (jag slängde på lite potatis också, men de blev inte riktigt klara, kycklingen går snabbare, ca 20 min).  Pensla på med mer glaze då och då och vänd och pensla. De är klar då innertemperaturen är ca 68 C. Ta ut och  slå in i folie och låt vila runt 7 minuter.
 
Godkänt från testpatrullen!

Kommentarer
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Åh smart! Får testa det nästa gång vi gör kyckling

2012-10-12 @ 09:39:34
URL: http://madelein.se/
Postat av: Karin

Vilken superrolig och smart idé! Den ska jag prova på Selma :-) Önskar er en skön helg! Kram

Svar: Tack detsamma fina du! Ja, jag hade en uppfinningsrik stund och tänkte att det borde gå att använda en glasspinne lika gärna som ett spett. Kram
Linda /Matstugan

2012-10-12 @ 14:57:10
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin