Dags för Ugnspannkaka

Ja, det var dags för lite vardagsmat efter allt tävlande i kyckling, matlagning med Mannerström, springande på event. Nu är det tillbaka till verkligheten. Mysigt att få laga mat till barnen igen. De åt som om det inte fanns någon morgondag. Jag fick faktiskt stoppa Magda för det kändes som om hon fick i sig alldeles för mycket. Men det gladde mig så ända in i hjärtat att laga mat som de tycker om. 
Det var också så underbart att laga mat med bästa hjälpen; Hon hackade skinka och korv som hon strösslade över smeten.
 
Tricket för att få den bästa möjliga ugnspannakakan är många ägg. Testa!

För en långpanna

4½ dl vetemjöl
9 dl mjölk
5 ägg
1 tsk salt
1 paket tärnad bacon (eller 300 g) alt skinka, korv eller dylikt

Sätt ugnen på 225 C 

Smöra ugnsplåten

Vispa ihop mjölk, mjöl och salt genom att tillsätta lite mjölk i taget.  Vispa ner äggen, ett i taget. Häll smeten på plåten. Strö över bacontärningarna. 

Sätt in i mitten av ugnen ca 30 min tills den är perfekt gyllenbrun.
Vi åt med äppelmos idag och det gillades av alla 
 

Kommentarer
Postat av: Leontine

Sötaste småtjejerna! <3

2012-11-20 @ 15:00:11
URL: http://leontines.blogg.se
Postat av: Leontine

Sötaste småtjejerna! <3

2012-11-20 @ 15:00:12
URL: http://leontines.blogg.se
Postat av: ida-maria

Ugnspannkaka är en av mina favoriter faktiskt. I alla fall när det kommer till vardagsmat som ska vara enkelt och billigt. Men jag har alltid kört med tre ägg. Får testa med fem ägg nästa gång!

Svar: Ja, testa och se vad du tycker. Berätta gärna vad du tyckte om det blev skillnad. Magda älskar den här ugnspannkakan. Ps, vad roligt att ses lite i söndags också!
Linda /Matstugan

2012-11-20 @ 20:14:38
URL: http://blogg.loppi.se/idamaria

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin