Fläskfilé i dragonsås - lätt som en plätt

Behövde göra en snabbrätt när min bror med flickvän kom över på  spontanövernattning. Då är fläskfilé i dragonsås perfekt. Till den känns det på något sätt alltid rätt med färdiga, köpta pommes (som jag i stort aldrig annars äter).
Du behöver
1 korv fläskfilé (ca 500 g)
2½ msk vetemjöl
3 dl vatten
5 msk grädde
1½ msk torkad dragon
1 köttbuljonggrej

smör, salt, peppar

Gör så här
Putsa filén och skär den sen i 1½ cm tjocka skivor. Bryn dem lätt i smör på båda sidor på hög värme i panna. De ska inte genomstekas! Krydda med salt och peppar. Lägg över bitarna i en gryta.

Rör ut mjölet med lite vatten till en jämn smet.  Vispa ner vattnet, grädden, dragon och i med buljonggrejen. Häll blandningen över fläskfilén. Koka upp och låt småputtra sådär 5 minuter så att såsen tjockar på sig.

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi MATSAFARI

Oj vilket härligt recept, det ska jag lägga på minnet. Fläskfilé brukar jag alltid ha hemma ifall man skulle få besök och dragonen står där i kryddhyllan nästintill orörd!

2012-03-05 @ 19:48:53
URL: http://matsafari.matmolnet.se
Postat av: Coquina

Mums vad gott =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling, perfekt för dig som har barn =)

2012-03-07 @ 21:50:40
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Rein Pella

Bytte ut dragonen mot "örtkryddor provencale" . Jättegott och enkelt recept. Nästa gång kommer jag att byta ut större andel vatten mot mer grädde och reda på idealmjöl. Tack för bra inspiration!

2012-03-09 @ 21:49:53
Postat av: Linda-matstugan

Rein Pella - Tack för bra input. Ska absolut testa med örtkryddor provencale. Kan tänka mig att det blir hur gott som helst!

2012-03-10 @ 21:02:52
URL: http://matstugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin