Nattjästa frukostbröd

Jag har precis förberett årets dessert till Nyår. Det blir en härligt isad mandarinsoppa med vit chokladmousse och kanderade mandlar. Jag och flickorna firar nyår hos en vän med familj. Jag har varit så fram och tillbaka om det är en bra idé eller inte, just nu är det verkligen i alla lägen lättast att vara hemma med Magda. Magda somnar ju 19 och då kommer jag lägga henne (kanske mitt i nyårsmiddagen), Annie brukar även hon vara trött runt 20 snåret. Sedan är det upp och hoppa innan 6 (då de andra antagligen sover).  Ja, ja, hoppas jag nu väljer rätt. Tänkte föreslå att ni snabbt blandar ihop en deg som ni bara ställer in i kylen på nattjäsning och på ett litet kick har ni nybakta frallor till det nya årets första frukost! Inte så tokigt? Till det kanske lingonsmoothie och ett glas färskpressad apelsinjuice?
Du behöver (ca 12 st)
1/4 pkt jäst (ca 13g)
4 dl kallt vatten
1 msk smör- & rapsolja
1½ tsk salt
9 dl siktat dinkelmjöl
2½ dl finriven god ost
Sesamfrön 
Gör så här 
Dag 1
Lös jästen i det kalla vattnet i en bunke. Tillsätt smör- & rapsolja, salt, mjöl, hälften av osten. Rör runt så det blir en jämn smet. Den ska vara lös i konsistensen. Sätt över plastfolie på bunken och ställ in i kylen. 
 
Dag 2
Sätt ugnen på 250 C
 
Klicka ut degen till sådär 12 bullar på en plåt med bakplåtspapper. Strössla på sesamfrön och strö över resterande ost.
 
Grädda mitt i ugnen ca 10-12 min tills de fått lite färg. Låt svalna lite.
 
Njut av nybakta frallor som verkligen är något av det godaste som finns! 
 
Receptet hittade jag i Arlas underbara samling Söndag

Kommentarer
Postat av: Linduz

Åh! Äntligen ett recept på nattjäst bröd! :) Har velat haft ett recept på det & äntligen hittade jag ett. Tack! :)

Gott Nytt År!

Svar: Alltså, jag blir så smickrad när ni kommenterar så du anar inte, TACK!! Det här receptet är verkligen lätt, tar högst 10 minuter att svänga ihop och på morgonen bara 10 minuter att klicka ut. Som du ser så behöver heller inte bullarna vara så perfekta. Kram och Gott Nytt År!
Linda /Matstugan

2012-12-31 @ 10:06:24
URL: http://linduz.bloggplatsen.se
Postat av: Sara

Jag vill gärna testa dessa, men undrar bara en sak: Hur mycket ska man klicka ut på plåten? Har tidigare upplevt att frallorna inte jäser uppåt i ugnen, det blir bara större på längden :( Kan det ha något att göra med att man har för mycket jäst i degen, eller för att man har klickat ut för mycket deg på plåten? Tack för en inspirerande blogg :)

Svar: Jag brukar göra vanliga bullstorlekar, men du har nog rätt där, de jäser inte direkt på höjden. Men mina brukar inte bli drastiskt mycket större åt sidorna heller. Men det här receptet är verkligen ett no-fail recept. Blir alltid bra:-) Tack för gulliga ord:-)
Linda /Matstugan

2013-12-01 @ 14:56:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin