Lax i ugn med ugnsrostad feta, oliver, tomater och bönor

Ni kanske undrar var receptet på polkatårtan är? Det kommer senare idag, lovar. Min vän Cecilia, Annies Gudmor, stannade efter glöggen för en massa djupprat, skratt och diverse uppdatering. Hon bor numera i New York så vi uppdaterar maximalt då vi ses. Jag gjorde den här favoriten till henne. Den är så bra för du lägger allt på en bakplåtspapper och skjutsar in i ugnen, bara att vänta, småprata, FÄRDIGT. 
 
Du behöver (för 4 pers, jag halverade receptet den här gången)
4 laxfiléer
1 påse frysta bönor
1 paket feta
1 burk kärnfria oliver
1 paket småtomater
olivolja, flingsalt, ½ citron, chilipulver
 
(Aioli till är dundergott, speciellt limeaioli)
 
 
Gör så här
Antingen så använder du allt fryst, eller så tinar du bönorna och låter dem rinna av. Jag tyckte nog att det blev bäst med tinade, något avrunna bönor. Så vi kör på det. Men har du bråttom så går det jättebra med frysta.
 
Sätt ugnen på 225 C
 
Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt. Häll på bönorna, fetaosten i kuber, tomaterna i halvor och oliver. Lägg på laxen.Ringla över rikligt med olivolja, pressa saften ur citronhalvan och strö över flingsalt. Jag tog lite chilipulver över laxen också. Skjuts in i ugnen i sådär 15-20 minuter (om laxen är fryst).
Så nu har vi pratat så vi klarar oss till februari då hon kommer igen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin