Lax på saltbädd - Med lime och vitlökssmör

 
Lax på saltbädd gjorde jag för första gången till påskbuffén,och jag fick så mersmak på det enkla sättet att fixa till lax. Jag vet inte vad det är som gör att den blir så otroligt saftig och god då den ligger på en saltbädd, men det är bara att konstatera att det blir kanongott. Så den gjordes igår igen då jag hade min underbara vän Erika och hennes två döttrar här på småmys hela dagen. Jag rekommenderar er verkligen att testa! Till det gjorde jag ett smör med massa lime och vitlök och litet flingsalt. Det fick jag nämligen hos Annies fd dagiskompis Johanna för någon vecka sedan, riktigt gott, så jag tiggde till mig instruktioner för hur man gör smöret av Johannas fina mamma Maria.

Du behöver (för 4 pers)
En halv lax sådär (OBS! Med skinnet kvar)
citronpeppar
1 kg grovsalt
 
Gör så här
Sätt ugnen på 200 C
 
Häll saltet i en ugnsform så det täcker botten helt. Det ska vara ett några centimeter tjockt lager av salt. lägg på laxen. Strö över lite citronpeppar över laxen. In i ugnen cirka 20 minuter eller till den har en innertemperatur på 55-60 C.
 
 
Lime- och vitlökssmör
Du väljer naturligtvis själv hur mycket du vill ha av lime och vitlök efter smak, men det ska vara rätt mycket limesskal för att smaken ska gå igenom ordentligt.
 
Du behöver
½ litet paket Bregott
1 lime
1 vitlöksklyfta
Flingsalt
 
Gör så här
Låt smöret bli rumsvarmt. Tvätta limen noga, finriv skalet, pressa vitlöksklyftan. Rör det tillsammans med Bregott. Tillsätt lite flingsalt. Blanda ihop och forma till en korv med h'nderna. Lägg den på plastfolie och plasta in ordentligt. Rulla den lite så det blir som en korv. Lägg i kylen ett bra tag så det stelnar till.
 
Skär skivor av korven som läggs på den varma laxen direkt då den kommer ur ugnen. Ställ gärna fram en skpl med skivor av smöret för den som vill ta extra, för det vill man:-)

Kommentarer
Postat av: Barbro Weismann

Jag tycker det är godare som i grundreceptet att lägga köttsidan mot saltet för då behöver du inte så tjockt lager med grovsalt. /Cats

Svar: Tusen tack för tipset. Jag ska definitivt testa ditt tips nästa gång. Bra såklart om det går åt mindre salt, även om grovsalt inte är så dyrt.
Linda /Matstugan

2012-06-30 @ 20:13:40
URL: http://weismann.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin