Kärleksmums - En riktig mormorskaka ♥


Alla älskar väl kärleksmums! Den känns också sådär mormorsgod, som nybakta kanelbullar, kolasnittar, drööömmmar...

Verkligen den ultimata kakan: lätt och snabb att göra och går nog inte att misslyckas med och alltid uppskattad. Jag älskar också den lätta kaffesmaken på glasyren tillsammans med choklad och kokos. Saken är också att ingredienserna är de man i stort sett alltid har hemma, så lätt att svänga ihop vid spontanfika. Dessutom så går den utmärkt att frysa!
Du behöver:
150 gr smör
3 dl socker
2 ägg
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1½ dl mjölk
4½ dl vetemjöl

Glasyr
50 g smör
3 msk starkt kaffe
2 tsk vaniljsocker
3 dl florsocker
1 msk kakao
Kokosflingor

Gör så här
Sätt ugnen på 225 C

Smält smör. Vispa ägg och socker vitt. Blanda bakpulver, kakao, vaniljsocker i en skål och vispa snabbt ner i äggsmeten. Häll i mjölken i smälta smöret och blanda ner i smeten. Tillsätt mjöl och vispa lite sakta och försiktigt ihop allt. 

Lägg i bakplåtspapper i långpanna, ca 40x32 cm. Häll i smeten och bred ut så gott det går.


In i ugnen, nedre delen, 10-15 min.

Under tiden gör du glasyren. Smält smör, i med kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker. Rör till en jämn glasyr. Häll över kakan medan den fortfarande är något varm. Ös på med kokos.



Nöjd hjälpreda. Hon upprepade ungefär 6 gånger "Jag kan inte klara mig utan choklad"



Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Jag instämmer med din söta hjälpreda - och önskar att jag hade hennes kokmössa <3 Kärleksmums är bland det godaste som finns, dina ser helt perfekta ut! Jag är inte alltid bra på att få ihop glasyren =/

2011-09-16 @ 22:09:29
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Kim

Ha ha ha, det var en vis liten hjälpreda. Jag kan inte annat än att hålla med. Kärleksmums är en lite bortglömd klassiker i mitt kök kom jag på nu. Men vad gott det är!

2011-09-18 @ 10:26:55
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin