Små skorpor med kardemumma, apelsin och massa nötter


Min syster hade med sig dessa delikata småskorpor med apelsin, kardemumma och massa nötter en gång och jag kunde inte sluta tänka på dem, så hon skickade receptet. De blev verkligen så goda som jag hade föreställt mig! Bra också att bunkra upp med om man får besök. De funkar även perfekt till glass eller andra efterrätter.

Du behöver
1 dl hasselnötter
1 dl sötmandlar (eller mandelmjöl)
1½ tsk kardemumma
1 apelsin (finrivet skal)
100 g smör (rumsvarmt)
5 dl vetemjöl
1 dl socker (drygt)
½ dl ljus sirap
½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
nypa salt
1 ägg


Gör så här
Sätt ugnen på 175 C

Hacka hasselnötter och mandlar grovt.

Blanda mjöl, smör, socker, sirap, vaniljsocker, bakpulver, kardemumma, salt. Tillsätt ägg, apelsinskal,hasselnötter och mandlar och rör ihop.

Knåda ihop lite och dela degen i 4 delar. Rulla ut i längder och lägg på plåt med papper. Platta till lite lätt.

In i ugnen ca 15 minuter. Ta ut plåten och låt svalna lite (Jag gick och la mig här och fortsatte morgonen därpå). Skär längderna i skivor, på snedden. Lägg dem med snittytan upp.

Sänk värmen på ugnen till 100 C. In i ugnen med plåten och låt dem torka till i ca 35 min. Förvara de avsvalnade kakorna torrt i burk. Ps. Jag avslutade ugnssessionen med lite grillvärme för att få en snygg brun yta på dem.




LYCKA TILL!


Kommentarer
Postat av: Katarina

Ljuvliga smaker i dessa skorpor.

2011-10-11 @ 14:24:00
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Åh, vilka trevliga skorpor, bra mycket roligare än de man är van vid som inte smakar någonting alls!

2011-10-11 @ 17:36:26
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Mary

aha var det dem jag åt hos er ? :) jättegoda ju!

2011-10-11 @ 20:47:08
Postat av: Anna/Frostrosor

Vilka goda kombinationer! Apelsin och kardemumma vet jag är gott!

2011-10-11 @ 21:18:13
URL: http://frostrosor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin