Riktigt Chokladig Cheesecake


I helgen hade vi en av mina finaste vänner på besök, Rose-Marie med sin Jens, Zack och Leah. Som vi har längtat efter dera besök. Så, då blev det till att finbaka. Det ska ju gärna var lite amerikanskt inspirerat också då RM kommer på besök. Det blev cheesecake med massa choklad. Så Disa, som sett kakan på Bambis Blogg efterfrågade receptet: Here we go! Det som är bra med den här kakan är att man kan välja om man vill ha mörk eller ljus eller mixa som jag. Om ni tar mörk i själva fyllningen så ta 100 g istället för 150 g.



Du behöver
Botten

175 g chokladkakor
50 g smör

Fyllning
450 g Philadelphia
1 dl strösocker
2 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
150 choklad (Jag tog Marabou mjölkchoklad)
3 ägg

Täcke
175 g mörk choklad (jag tog Marabous mörka som inte är sååå mörk)
225 g philadelphia
1 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
7½ dl florsocker

Gör så här
Sätt ugnen på 175

Krossa kakorna och blanda med smälta smöret. Tryck ut i botten på sådär 24 cm. In i ugnen cirka 10 min.

Vispa tillsammans philadelphia mjölk, socker, vaniljsocker. Smält chokladen i vattenbad och rör sedan ner i smeten. Rör ner äggen var för sig. Vispa på odentligt.

Häll smeten i formen och in i ugnen i 40 min. Stäng sedan av och låt kakan stå på eftervärmen i 1 timma. Ställ in i kylen då den svalnat så den får kallna helt.

Smält den mörka chokladen i vattenbad. Vispa ihop philadelphia, mjölk, vaniljsocker, salt. Vispa ner florsocker lite i taget och sist chokladen. Bred allt över kakan och ställ kallt ett tag.



Den perfekta minihusmodern in action! Hon var så lycklig över att få dekorera kakan med så många minismarties hon ville, det blev ju hela påsen som ni kanske ser ovan...När jag gjort kakan på somrarna så har jag öst på med massa jordgubbar.


Zack, Leah, Annie vid egna bordet. Zack hade dock inte tid att sitta vid bordet för han ville in till Annies rum och leka. Han fick med sig en bunt pepparkakor istället. Hans mamma sa att han måste sitta vid bordet och äta dem, i smyg smet han sedan iväg med pepparkakorna sötisen.


Två andra sötisar! Om ni kikar senare idag så ska ni få se vilken underbar present RM/Bambi kom med.


Kommentarer
Postat av: Kattis

Underbart! Jag har också klickat mig in från Bambi och hoppats att du lagt upp receptet, hade du inte gjort det idag tänkte jag fråga efter det :) ser verkligen hur fint och gott ut som helst, lär bjuda på det när jag fyller år här i november :) Men jag har en fråga. Chokladkakorna till botten, vad är det för kakor?

2011-11-01 @ 11:14:31
Postat av: Disa

Tack så hemskt mycket!

Nu ska här bakas! :)

2011-11-01 @ 15:24:28
Postat av: Linda-Matstugan

Kattis: jag tog ett par chocolate chip cookies på ICA. Det var de enda torra chokladkakor jag hittade. Man skulle även kunna ta OREO kakor och ta bort krämen innan man smular dem. Det viktiga är att det är torra kakor som kan smulas. Lycka till med bakandet och berätta gärna hur dt gick! Grattis i förskott



Disa: Lycka till och hoppas du gillar kakan. Den räcker till många för den är rätt mäktig.

2011-11-01 @ 17:32:38
URL: http://matstugan.blogg.se/
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Åååh, yum, yum, yum vad gott det ser ut! Och vad fint den blev dekorerad, en blivande bagare, kan jag tro ;) Alltså, all den där chokladen skulle göra mig SÅ lycklig, jag MÅSTE prova den här <3

2011-11-03 @ 00:30:45
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Kattis

Du sa att jag gärna skulle titta in och berätta hur det gick med kakan så här är jag för att avlägga rapport ;)



Jag köpte gilles kakaosnitt till botten och så körde jag marabou mjölkchoklad i ena lagret och marabous mörka choklad i andra lagret. Bjöd mina släktingar på det idag och ja.. min kusin tog två gånger, det är bra betyg. Min morbror sa "är det du som gjort chokladkakan? då vet jag det, du lär få in beställningar" haha ;) och min mamma.. ja hon bara stönade först. Sen utropade hon att det var det bästa i chokladväg som hon någonsin ätit. Jag tror att man kan kalla det bra betyg också ;)



Lär baka samma kaka igen. Jag tyckte det blev riktigt gott faktiskt. Vi hade en klick grädde till också vilket kanske inte behövs egentligen men jag tyckte det förhöjde det ytterligare och det blev mer "tårtkänsla".. nu när det ändå var kalas :)



Tack för det här receptet!!

2011-11-12 @ 19:13:21
Postat av: Linda-matstugan

Kattis! Jag blev riktigt glad att höra att kakan blev uppskattad. Jag log stort när jag läste din kommentar. Bra tips också med Gilles kakaosnitt! Hoppas du får en fin vecka!/Linda

2011-11-13 @ 17:20:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin