Tzatziki, bland det bästa som finns!


Det är konstigt, jag älskar tzatziki, men det krävs sommarkänsla för att jag ska börja göra stora lass av tzatziki. När jag väl har gjort första omgången för säsongen så undrar jag alltid varför jag inte äter tzatziki året runt. Här är iallafall min tzatziki, som jag tycker är kanongod.

En stor skål:
1 gurka
2 dl matlagningsyoughurt
1-2 klyftor vitlök
några få droppar vinäger

salt, olivolja, pinjenötter

Gör så här:
Skala gurkan och riv. Pressa ur vattnet ur gurkan genom att krama gurkrivet. Låt ligga i durkslag eller på hushållspapperpapper. 

Blanda youghurt. Pressa vitlök och sådär 3-4 droppar vinäger. Blanda ner gurkan och smaka av med salt. 

Vid servering  ringla olivolja och strö gärna över rostade pinjenötter.


Kommentarer
Postat av: Karin W.

Jag instämmer. Så gott att man skulle kunna äta tzatzikin med sked direkt ur skålen!

Postat av: Ann-Sofi

jag håller med om att det är det bästa som finns. Passar till allt dessutom!

2011-05-26 @ 16:51:17
URL: http://www.matsafari.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin