Mormors Hemmagjorda Lemonad

Min älskade mormors recept:

Hon gjorde den alltid på somrarna så för mig är det så mycket sommar med mormors lemonad. Lätt att göra, läskande som bara den och perfekt när många butiker har specialpris på citroner. Köpte på både Hemköp och ICA 3 för 10kr (de andra 3 är till en citronpasta som jag ska göra i veckan, yes jag har en liten släng av citroncraving denna omgång).

Du behöver (till ca 4 l färdigblandad lemonad):
3 citroner (stora eller 4 små)
1 stor msk citronsyra
5 dl socker (men det är verkligen efter smak)
1 l vatten

Gör så här:
Koka vattnet. Riv det gula på citronerna (absolut inte det vita) och häll i bunke, pressa ner saften från citronerna, Strö över citronsyra, i med sockret och häll över det kokade vattnet. Rör om några varv och låt stå över natten. Häll lemonaden genom en finmaskig sil så att det mesta av citronrivet stannar i silen. Jag blandar drygt 1/4 lemonad och knappt 3/4 vatten.

Drick med massa is. Det är så friskt, gott och passar verkligen till all sommarmat!  


Ps. jag har 2 nya prenumeranter. Funderar lite på vad jag ska göra till dem. Såg inte det förrän nu, har haft så mycket med läggning på kvällen av fd nappfian att jag inte sett, blev hur glad som helst när jag såg det nu- 2 på ett bräde:-) Tack gulliga ni för att ni vill prenumerera på min blogg!


Kommentarer
Postat av: Anna/Frostrosor

Oj, vilken härlig lemonad! Måste testas för det är ju "rea" på citroner överallt! Själv har jag kokat rödvinbärssaft! Sommaren är underbar!

2011-07-12 @ 22:43:08
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Anonym

Och din mormor var underbar!

Kram // Gunilla

2011-07-13 @ 23:33:12
Postat av: Jeanette

Hur länge håller lemonaden? Tack för receptet. Jätte fin bild! Kram

2011-10-31 @ 14:15:50
Postat av: Linda-Matstugan

Jeanette: Tack själv för dina gulliga ord! Du, jag vet inte hur länge den håller. Försöker tänka tillbaka till sommaren då jag gjorde den. Vi hade den i koncentrerad form rätt länge. Tog lite i taget och spädde ut. Den håller iallafall några veckor i kylen eftersom det är både socker och citron i. Lycka till! Ps. nu blev jag sugen att göra den igen:-)

2011-11-01 @ 17:41:08
URL: http://matstugan.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Hej igen! Nu har jag då äntligen kommit till skott med din läckra lemonad. En annan jobbig fråga från frågvisa mig- brukar du ha lagen i kylen under natten, eller i rumstemperatur?

p.s. När jag får ändan ur brödrosten ska jag länka till dig från min blogg d.s.

2011-11-05 @ 22:14:52
URL: http://adhdsystern.bloggsida.se
Postat av: Linda-Matstugan

Hej igen på dig också Jeanette! Så roligt om du tycker om den. Ja, jag har lagen i kylen. Vet inte om man måste det, men jag är överförsiktig med såna saker. Bättre att vara på den säkra sidan liksom. Ja, ha ha, länka gärna till mig då du fått ändan ur brödrosten. Ha det så bra!

2011-11-05 @ 22:45:44
URL: http://matstugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin