Mammas köttbullar

Nu ni brinner det i knutarna..Vi ska ha jul här, men som TUR är så har vi delat upp allt. Jag hade absolut inte hunnit göra allt. Det är ju suveränt att dela upp, roligt också för man får smaka på saker man själv inte brukar göra.

Ikväll blev det köttbullar. Jag har inte gjort köttbullar på en massa herrans år. Mamman till en av mina närmsta vänner är så otroligt duktig på att laga mat så jag visste att hon skulle ha något bra köttbullrecept och  mycket riktigt -  HIMMELSKA KÖTTBULLAR. Det här är verkligen Mammas köttbullar! De här kommer jag göra mest varje vecka. Hur goda var de inte!! Jag har ätit 10 ikväll för att jag inte kunde sluta äta.

Du behöver
1 kilo blandfärs (80/20)
1 dl ströbröd
1 1/2 tsk salt
1 tsk vitpeppar
1/2 matsked strösocker
1 dl vatten
1 liten gul lök

Vatten, kalvfond

Gör så här
Börja med blanda vatten och ströbröd och låt svälla några minuter.
 
Hacka löken så fint du bara kan. Fräs lök och smör i en panna. Löken ska bli genomskinlig, inte få färg. Mixa resten av ingredienserna medans löken fräser. Tillsätt ströbrödsblandningen. Häll i färsen sist. (OBS! Kalvfonden ska du inte lägga i nu!). När allt är väl blandat är det bara att rulla köttbullarna.
 
Klicka i rikligt med smör i en panna och se till att det blir varmt innan du börjar steka köttbullarna. Stek en omgång köttbullar. När de har fått fin färg och är klara häll i ca 1 dl vatten så att det blir sky. Tar några minuter. När du är klar, häll över den första omgången i en kastrull tillsammans med skyn. Mellan varje omgång så diskar man alltid pannan. I med mer smör och stek en omgång till. Medans andra omgången steks sätter du på värmen på kastrullen, häller i 1 msk kalvfond för varje omgång och låter det puttra ihop på låg värme. Så här fortsätter du tills allt är klar. 
 
Klart!

Man kan frysa in köttbullarna med skyn - det blir som en sås och väldigt gott!
Mer smör i pannan och en omgång köttbullar till

Tack min älskade vän Lotta och mamma Ulla för receptet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin