Kokos Mania

Det är inte bara kokosvatten som är grejen 2011, kanske ännu mer är kokosnötsoljan grejen. Det har surrats mycket om den bland folk som tränar och/eller är hälsomedvetna. Här en liten lista på några av kokosoljans fördelar:

Kokosolja/fett: 

*ökar fettförbränning (dvs gör dig smal)
*förbättrar immunförsvaret
*hjälper vid Alzheimers
*är effektiv mot depression
*hjälper mot tarmsjukdomar
*skyddar mot svampinfektioner

Den är perfekt till alla som håller på med LCHF eller GI kost eftersom den producerar energi istället för att lagras som fett i kroppen. Den höjer heller inte blodsockernivån och håller uppe fettförbränningen. Min syster, som är väldigt hälsokunnig, har länge pratat om att hon enbart använder kokosnötsolja till stekning. 

Vad är då det nyttiga? Jo, den innehåller mycket Laurinsyra. Denna syra är en av ingredienserna i bröstmjölk, vilket är det som bidrar till att skydda och stärka barnets hälsa. Lovsångerna är ändlösa! Du använder den istället för olja/smör/margarin helt enkelt. Läs mer HÄR.

Det finns två lite olika: Pure är den du använder till stekning och är smaklös, Extra Virgin, har mer smak av kokos och du använder den som den är, t ex tar en tesked som den är eller använder i matlagning som inte kräver stekning. Den är kallpressad och obehandlad. Den senare är dyrare men innehåller desto mer nyttigheter. Man kan först tro att den är svårare att få i sig då man inte steker med den men den är suverän till smoothies, ischoklad osv. Eller varför inte göra en Pina Colada på den -Förena nytta med nöje. Det kan vara lite svårt att komma på hur man ska få i sig extra virgin oljan. Jag vet att vissa har den i kaffet, vilket inte riktigt är min grej. Jag hittade ett häfte med recept på nätet med massa goda recept där extra virgin ingick, se HÄR.

Jag köper mina burkar på bodystore.com som jag tycker har bra priser och snabba leveranser. Men de flesta hälsoaffärere och gymbutiker med mat osv säljer nog dessa. Jag vet att även Kung Markatta har en variant.

Du kan till och med använda den som hårinpackning, på torr hud och fnasiga läppar. Jag har inte testat just detta, men kommer absolut testa under vintern.

Just ja, det är inga transfetter i kokosnötsolja. Det här blocket kokosolja som man köper i vanlig livsmedelsbutik är dock fylld med transfetter, så kom ihåg att det är Cocosa/Kung Markatta kokosnötsolja eller dylikt, organisk som det handlar om!

Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Vilket spännande inlägg! Jag har hört massor om just kokosolja på kort tid, om positiva hälsoeffekter och smaksensationen den innebär, men jag har inte riktigt hunnit med att bekanta mig med den! Bra att du skrev att den inte innehåller transfetter - den frågan har jag grunnat på ett tag nu, det är verkligen inget jag välkomnar in i mitt liv ;) Tack för informationen - nu känner jag på mig att det kommer bli till att smaka snart!

2011-08-16 @ 18:02:38
URL: http://daedalsmat.sajto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin