Glöm inte att göra en grekisk sallad ibland

Idag hade jag och Annisen besök av en nära vän till mig och hennes 2 döttrar. Hennes äldsta dotter är exakt en vecka yngre än Annie och hennes minsta är drygt två månader, så även detta år kommer vi gå i varandras fotspår och vara mammalediga tillsammans. De var hela dagen hos oss och det ömsom lektes ömsom kivades, men det var så full fart hela dagen att jag somnade vid läggningen ikväll. Men det var verkligen en kanondag!

Jag har hakat in mig på grekisk sallad just nu. Åt det hos en vän förra veckan och kom då på att jag glömt hur gott det var. Går ju så snabbt att göra också. Så detta var dagens bjudmat till oss vuxna (Barnen fick korvgratäng). Den här varianten har lite ruccola i sig som blir speciellt gott tycker jag då. Jag tycker också att man ska ösa på med feta. Här är min variant:

För 4 pers:
1½ - 2 paket feta (minst)
1 burk svarta oliver (jag plussade på med andra oliver också)
5 tomater
1 salladshuvud
1 stor näve ruccola
½ gurka (drygt)
1 rödlök

Gör så här:
Skär och skölj sallad. Lägg i stor skål och tillsätt stort skurna bitar av tomat, gurka, rödlök. I med ruccola och avrunna oliver. Blanda ihop och bryt stora bitar av feta osten och lägg på överst.

Servera med varsin liten skål med lika delar balsamico och olivolja och gärna något gott bröd till.

Efterrätt blev såklart blåbärspaj med vaniljsås! Receptet är det från förra helgen! Ni hittar det HÄR.

Hur gott är det inte!!!!!!!! Jag varnar er, det kommer mer paj här för nu är jag inne på pajer med frukt och bär minsann!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin