Chokladfondant

Krämig, nästan rinnande chokladig efterrätt med lite lite konjak eller rom i. Detta var förra helgens efterrrätt som jag verkligen kan rekommendera efter en god middag. Gott med lite frukt till. Vi hade klyftor med apelsin, men passionsfrukt eller färska fikon skulle också passa fint.




För 4 små portionsformar:

75 g smör
100 g mörk choklad (70%)
2 ägg
1 dl råsocker
1 msk mörk rom eller konjak

Sätt ugnen på 225 C

Smält smöret. Lägg i bitar av chokladen och låt smälta. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa i chokladblandningen och spriten. Häll i smorda portionsformar. Grädda i mitten av ugnen 7-8 min. Låt svalna eller kallna.  

Min blev inte så rinnig så jag skrev 7 min i receptet nu, fast det stod 8. Den ska nog vara snäppet rinnigare än min. Men den blev kanongod ändå.

En fantastisk helg önskar jag alla!


Kommentarer
Postat av: mary

mysigt linda! jag surfade precis igår på recept på fondanter o funderade på att laga snart, det ser gott ut

kram!

2010-12-10 @ 22:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin