Jessicas vecka

Hej på er!

 

Jag har haft en fantastiskt underbar vecka! I fredags åkte jag och mina fyra bästa vänner till Visby för fyra dagars semester. Det som stod på schemat var kvalitétstid med varandra, sol, mat och dryck. Dessvärre var det superdåligt väder så det där med solen gick bort och ersattes av alfapet och kortspel i vår lilla stuga som vi hyrt.


Mina extremt dåliga alfapet bokstäver

 

I Visby finns många bra restauranger. Bland annat åt jag en extremt god tryffelrisotto med salsiccakorv på ”Wisby deli” och på GA masters fick jag in en fantastisk fläsksida med tryffelpotatispuré. Jag älskar tryffel by the way! Stugan vi hyrde låg precis bredvid ”Creperi och logi” perfekt med en matig galette ”dagen efter” jag tog en med rökt skinka, ost och dijonsenap. Precis vad man behöver för att komma på banan igen. Dock tycker jag att dom borde ha lite högre kvalitét på skinkan när allt annat är så bra. Det bästa med galetter är att dom görs på bovete vilket är glutenfritt! Toppen för alla oss som inte tål gluten. En annan sak som jag la märke till är hur genuint trevlig personalen var på restaurangerna! Trots att vi delade notor, skrattade för högt och ibland var allmänt krångliga och frågvisa, tack för ert tålamod!

 


Den ljuvliga tryffelrisotton på Wisby deli

 


Har ni vägarna förbi Visby missa inte Hedbergs bok och musik kafé. Allt är hembakat och saffranspannkakan är helt ljuvlig. Södra kyrkogatan 4B

 

 

Nu är jag hemma igen vilket innebär att det är dags att ta tag i vardagen, fast eftersom jag jobbar med min hobby så är det ju inte särskilt betungade. Just nu håller jag på och arbetar fram ett ljuvligt recept på en midsommardessert. Delar självklart med mig av det när det är klart.

 

 

Arbetet med den glutenfria brödboken går stadigt framåt. Under juli månad kommer jag och Maria ta fina pressbilder på oss tillsammans som vi kan använda i samband med marknadsföringen av boken. Det som är lite problematiskt är att Maria bor utanför Göteborg och jag i Stockholm så vi har inte möjlighet att ses så ofta men i sommar ska vi försöka korsa varandras vägar och få några fina bilder. Vi jobbar annars så att vi mailar varandra recept och så bakar vi dom och så ger vi varandra feedback sen blir det självklart många långa telefonsamtal. Det är så spännande att jobba med denna boken vi känner verkligen att vi tar fram framtidens bröd! Jag hoppas verkligen att jag snart kan ge er ett datum på när boken finns i butik men eftersom vi satt igång detta mitt i semesterperioden så går allt lite långsamt men vi jobbar på så fort vi kan!

 

Strax kommer min svärfar hit. Han har åkt på sin motorcykel hela vägen från Köpenhamn och jag gissar att han är både törstig och hungrig när han kommer fram. Jag kommer därför bjuda honom på  lite parmaskinka, oliver, ostar och min favoritdrink så här på sommaren, rabarbersvaj! Jag har snott drinken från restaurang Gondolen i Stockholm och detta är min tolkning.

 

 

Rabarbersvaj alá Jessica

 

4 glas

4 cl sockerlag

8 cl färskpressad limejuice

12 cl rabarberpuré

16 cl vaniljvodka

några droppar grenadine

 

Sockerlag: koka upp lika delar socker och vatten, låt svalna.

 

Rabarberpuré: koka upp slantad rabarber, socker efter smak och en skvätt vatten. Mixa och låt svalna.

 

 

Fyll trevliga glas med mycket is, blanda samtliga ingredienser väl i en kanna och häll upp i glasen. Farligt gott om man som jag älskar rabarber!


 

Ha det gott så hörs vi snart igen!

 

Kramar från Jessica Frej


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin