Kladdkaka med färskost-swirl

Är ni sugna på en kladdkaka extra allt? Lite Rocky Road kladdkaka? Här får ni receptet på den kladdkaka jag fick budad hem i samband med att Arla lanserade färskost. Den är fylld med nötter, godis och choklad och smakar gudomligt från första till sista tuggan. 
 
Du behöver
150 g smör
150 g mörk choklad, 70%
100 g salta cashewnötter
3 ägg
200 g Arla Köket färskost naturell
3 dl råsocker
2 dl vetemjöl
100 g segt chokladgodis, t.ex. Polly
Gör så här 
Sätt ugnen på 175 C
 
Smörj en form med löstagbar kant (24cm). 
 
Smält smöret i en kastrull. Dela chokladen i bitar och rör ner i smöret. Låt den smälta under omrörning. Ställ åt sidan. Hacka nötterna grovt. Dela ett ägg i gula och vita, rör ihop äggulan med färskosten i en bunke. Blanda sockret med äggvita och ägg, vispa ner chokladen. Vänd ner nötter, mjöl och hälften av godiset. Häll smeten i formen.
 
Klicka i färskosten och rör runt med en kniv så att det blir streck i kakan. Strö över resten av godiset. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min.

Kommentarer
Postat av: Hanna-mamma till Melissa

Åhå vilken godiskaka! verkar vara något för mig ;-) Kul att Arla börjat med färskost.Tack för tipset!

2013-09-15 @ 10:03:56
URL: http://hannaamandaisaksson.blogg.se
Postat av: Katarina

Åh, wow. Den ser ljuvligt god ut! Kram

2013-09-15 @ 17:52:26
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Erika Johansson

Nu har jag bakat två sådana kakor som jag ska spara till i morgon och bjuda kollegorna på. Men hjälp vad smarriga de ser ut! Det krävs verkligen karaktär att inte röra dem! Tack snälla för tipset!

Svar: Är det sant! Så smickrande!
Linda /Matstugan

2013-09-26 @ 21:21:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin