Pepparkaksscones

Så så gott! Mysigt att baka med barnen dessutom! Vi gjorde en stor sats i lördags. Den här gången blev det med aprikoser och dadlar, men du kan lika gärna ta fikon, 5 av varje tänker jag. 
 
Du behöver (sådär 20 st)
5 torkade dadlar
5 torkade aprikoser
1 apelsin
7 ½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk pepparkakskrydda
½ tsk salt
120 g smör (kallt)
2 ägg
5 msk mjölk
Lite mjölk att pensla med
Morgonstund har guld i mund. Barna tyckte det var så roligt att baka ihop. Länge sedan nu. 
Man kan såklart göra i vilken form man vill, sådana här minigubbar gjorde Magda. Hon var mer än stolt över dem.
 
Gör så här
Sätt ugnen på 200 C 
 
Finhacka aprikoser och dadlar.Riv skalet på apelsinen och pressa ur saften. Blanda ihop skal, saft och torkad frukt i en skål. 
 
Blanda mjöl, bakpulver, pepparkakskrydda och salt i en bunke. Tillsätt det kalla smöret i mindre bitar. Nyp snabbt ihop till en smuldeg.
 
Vispa snabbt ihop ägg och mjölk. Blanda med apelsin- och fruktblandningen och tillsätt till smuldegen. Blanda snabbt ihop. 
 
Kavla ut på mjölat underlag.Stansa ut med ringar (t ex pepparkaksmått eller glas). Lägg på plåt med bakplåtspapper. Pensla med lite mjölk och skjuts in i ugnen sådär 12 min tills de har fått lite brun färg.   

Kommentarer
Postat av: Katarina

Så gott med pepparkakssmak på scones! Ha en fin helg, kram!

Svar: Tack detsamma fina du, Kramar!
Linda /Matstugan

2013-11-22 @ 12:14:57
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Citroncest - matblogg från Italien

Det låter ju supergott! Jag har precis bett mamma skicka ner några påsar med pepparkakskryddor till mig i Milano, så snart kan jag också gotta mig i nygräddade pepparkaksscones!

Svar: Låter exotiskt med pepparkakskrydda i Milano! Passar även perfekt med pepparkakskrydda i Granolan istället för andra kryddor (såg att du hade god Granola på din fina blogg:-)
Linda /Matstugan

2013-11-23 @ 19:31:50
URL: http://citroncest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin