Din alldeles egna krämiga färskost

Hade lite glömt att jag gillar att göra min egna färskost. Den blir godare än allt du köper. lätt som en plätt dessutom! Det enda är att du får ha lite tålamod. I fredags kväll hällde jag upp det för avrinning. Så fick det stå att rinna till lördag morgon. Under lördagen blandade jag ner salt och massa gräslök sedan lät jag det stå i kylen för att smakerna skulle ta sig.
 
För 1 skål med färskost:
½ liter mild naturell youghurt
1 dl creme fraiche
½ tsk flingsalt (på ett ungefär, beror på hur salt du vill ha det)
½ dl gräslök (finhackad)
Gör så här
Ljumma upp youghurt och creme fraiche i kastrull. Gör det långsamt och försiktigt och rör lite då och då. Det ska endast värmas till 37 C. Känn med lillfingret om det är lagom. 

Låt det rinna av i kaffefilter genom en tratt under natten.
 
Blanda ner salt och massa gräslök (fuskade lite och tog fryst färdighackad gräslök). Rör om och låt det sedan stå minst en timma, gärna över natten så smakerna får utvecklas.

Kommentarer
Postat av: Sara på Vardag.nu

Det är ju verkligen så enkelt att göra sin egen färskost! Jag brukar göra det när jag har massa yoghurt eller gräddfil över. Det blir inte så ofta tyvärr ;)

2013-11-13 @ 20:57:07
URL: http://vardag.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin