Boeuf Bourguignon i Crock pot

Jag kan inte prata nog om hur gott det här blev i Crock Pot grytan. Jag tycker det är helt otroligt att du bara lägger i allt och sedan lagar den hela rätten själv. Och, köttet blir så mört att man inte tror det är sant. 
  
Du behöver
700-800 g högrev (skuren i grytbitar)
1 pkt bacon (eller sådär 6 skivor)
150-200 g skogschampinjoner (delade på mitten)
3 msk mjöl
2 vitlöksklyftor (pressad)
2 lagerblad
1 tsk timjan
1 rödlök (i mindre bitar)
2 morötter (skivade mellantjockt)
2.5 dl rött vin
2.5 dl vatten
1 oxbuljongtärning
1 msk tomatpuré
salt, peppar, färsk timjan att dekorera med
Bara tjoffa i allt. Tryck på den och gå till jobbet, ut och hitta på något osv. Den sköter sig alldeles själv, helt enkelt. 
 
Gör så här
Knaperstek bacon i panna. Låt rinna av på papper. Lägg i grytbitarna i pannan och bryn runt om. lägg över grytbitarna i Crock pot.
 
Lägg ner lök och morotsskivor i en kastrull. I med tomatpuré, timjan och pressad vitlök. Salta och peppra. Rör ner mjölet. Tillsätt vatten och smula ner buljongtärningen. Blanda runt ordentligt. Häll över köttet i Crock Pot. Lägg i lagerblad. 
 
Smula knaperstekt bacon över grytan och häll över vinet. Tillsätt champinjonerna och rör runt lite försiktigt. 
 
Sätt på locket på Crock Pot grytan, tryck på LOW och ställ in på 8 timmar.  
 
Ps. Jag gjorde den dagen innan, var ju inte säker på om det skulle bli lyckat. Jag hällde över allt i en gryta och då det svalnat ställde jag in i kylen, funkade hur bra som helst. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin