Jordgubbar med basilika, lime- och citronskal

Glömde ju helt visa er att jag blev bjuden på en smaksensation då vi var på bebisbesök igår. Helt såld faktiskt. Jag har ju sett att jordgubbar och basilika är rätt populärt, men har varit skeptisk. Men nu är jag då inte skeptisk längre:-) Viktigt att ha grädde till för att smaken ska bli sådär mjuk, syrlig, söt. 
 
Du behöver
1 kartong jordgubbar 
½ dl socker
½ citron (finrivet skal)
1 lime (rivet skal)
2-4 msk basilika (fintskuren)
Mjukvispad grädde
 
Gör så här
Blanda socker med skalet från lime, citron och fint skuren basilika. Skölj, rensa gubbarna och skär i bitar eller skivor. Blanda med sockret. 
 
Servera med mjukvispade grädden

Kommentarer
Postat av: Emma

Balsamvinäger måste det ju vara också! :)

Svar: Ja, har läst så många gånger att man har balsamvinäger till. Tycker det låter skumt, men antagligen kommer jag bli helt såld när jag testar.
Linda /Matstugan

2013-07-05 @ 10:32:47
URL: http://www.siggemckvack.bloggplatsen.se
Postat av: Min Lilla Kokvrå

Basilika och lime är några av mina smakfavoriter, inte så ofta ihop dock, men den här kombinationen ska jag absolut prova.
Apropå jordgubbar och basilika så kan jag rekommendera att halvera jordgubbar och tomater, riva basilika och finhacka vitlök, blanda det hela med olivolja och krydda med salt och peppar, så Voila!! har man en somrig sallad till grillen.


Svar: Det låter så konstigt att det måste testas:-)
Linda /Matstugan

2013-07-05 @ 11:45:13
URL: http://minlillakokvra.blogspot.se/
Postat av: Katarina

Jag har inte testat den kombinationen, men sett den lite här och där. Säkert gott! Kram

2013-07-05 @ 12:20:38
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin