Saftig, mjuk morotskaka


Saftig morotskaka med ett relativt tunt täcke av glasyr är den bästa tänkbara kakan i världen! Det här är det bästa receptet på morotskaka, utan tvekan. Kakan blir mjuk, saftig och smälter i munnen. Det är viktigt att du använder olja och inte smör och dessutom tar 50/50 socker och farinsocker.
 
Du behöver
2 dl solrosolja
2-3 morötter 
1½ dl socker
1½ dl farinsocker
3 ägg
3½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
½ tsk salt
 
Glasyr
200 g philadelphiasost (rumsvarmt)
3/4 dl florsocker
2 msk citronsaft
 
Sikta ner florsockret i osten, och rör runt. Tillsätt citronsaft och blanda ordentligt. 
 
Gör så här
Sätt ugnen på 180 C
 
Smörj och bröa en form med löstagbara kanter (22 cm).
 
Riv morötter fint och hacka valnötter grovt - Ställ åt sidan medan du rör ihop smeten.
 
Vispa olja och socker. Tillsätt ett ägg i taget. Rör ner nötter och morötter och rör om väl. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, kanel och salt i en bunke, rör om och blanda allt med smeten. Häll smeten i formen och in i mitten av ugnen ca 45-50 min.
 
Låt kallna. Bred på glasyren. 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Morotskaka är så gott och kanelchips skulle passa att ha i :) Kram

2013-01-10 @ 03:16:52
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Lotta

Den ser helt ljuvlig ut Linda, jag längtar efter att tillaga den i februari när jag är klar med min detoxmånad:-) Din blogg är så fin och bra, nu när jag ska ha en middag går jag direkt till Matstugan för tips. Kram

2013-01-10 @ 06:56:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin