Vin Chaud - En underbar upptäckt

Har upptäckt en gudadryck: Vin Chaud. Var har den funnits hela mitt liv? Fantastiskt välsmakande som avnjuts sådär skönt varm. Det är vin, apelsinjuice, vaniljstång och massa vintriga kryddor. 
Du behöver
3 dl apelsinjuice (färskpressad)
1 vaniljstång
4 msk råsocker
4 kanelstänger
4 stjärnanis
1 flaska rött vin 
Jag använde mig av ett Rioja vin, Ramón Bilbao, som inte var särksilt dyrt. Det var supergott till denna Vin Chaud
 
Gör så här
Häll apelsinjuice, socker och kryddor i en kastrull. Gör ett snitt i vanilstången på längden och skrapa ner fröna i kastrullen. Släng i stången. Låt koka tills vätskan nästan kokat bort och det har blivit sirapsliknande. Häll då över vinet och värm på. Servera, gärna med en skiva apelsin.   

Kommentarer
Postat av: Lotta

Mmmm mums godare än glögg! Tack för en alltid inspirerande blogg! Och God Jul!

Svar: Jamen faktiskt! Jag kan tycka att glögg är lite för sött. Varm Vin Chaud är helt otroligt gott med alla smaker. Tack du för dina ord och fin Jul på dig också:-)
Linda /Matstugan

2013-12-18 @ 22:31:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin