Ceasarsallad - Världens favorit

Igår efter jobbet var jag grymt sugen på en Ceasarsallad, känner för att äta Ceasarsallad varje dag i en vecka nu. Grundreceptet för ceasardressingen är så gott att jag skulle kunna äta bara den. 
 
Här kommer min ceasarsallad:
 
Du behöver 
500 g kycklingfilé
romansallad
brödkrutonger
bacon
tomater
 
ceasardressing
2 äggulor
2 vitlöksklyftor (1 stor eller 2 små)
1 tsk dijonsenap
1 dl neutral olja (t ex raps eller majs)
1 tsk citronjuice
1 msk vitvinsvinäger (eller röd)
3 msk finriven parmesan
2 sardeller
salt, peppar
 
Gör så här
Sätt ugnen på 150 C
 
Ta ut alla ingredienser till dressingen från kylen så att de har en rumstemperatur då du gör dressingen. 
 
Bryn kycklingen runt om i rikligt med smör. Lägg över i ugnssäker form och in i ugnen tills innertemperaturen är 70 C. Det tar ca 30 min. 
 
Blanda/mixa äggulor, pressad vitlök, senap, citronsaft. Tillsätt oljan i en tunn stråle under tiden som du vispar runt. Vispa på tills det är en slät majonäs. Tillsätt vinäger, finhackad sardell och fint riven parmesan. Smaka av med salt och peppar.
 
Skär kycklingfilé i tunna skivor. Knaperstek bacon. Skär små tomater på mitten. Använd färdiga krutonger eller gör egna genom att skära kuber av gott bröd (jag använde dagsgammalt surdegsbröd) i smör/olja och lite vitlök. lägg upp blad av romansalladen och på med allt annat, ringla över rikligt med dressing. Alternativt så blandar du bladen med dressingen och plussar på med resten. Du gör som du själv tycker är snyggast, bäst, godast! 

Kommentarer
Postat av: Karin

Ceasarsallad är ju SÅÅÅÅ gott! och nu påminner du mig om att det var alldeles för länge sedan jag åt det... Måste lagas omgående! :-) Kram!

2013-08-13 @ 11:29:21
URL: http://www.ensmakavkarin.com
Postat av: frubalken.blogg.se

Ceasarsallad är min absoluta favorit! Så någon dag måste jag verkligen testa din dressing!

2013-08-13 @ 18:30:44
URL: http://frubalken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin