Ädelostgratinerad Tortellini

En av våra favoriter som vi gjorde i helgen, tortellini i en krämig ädelostsås, knaprig bacon och en hel del broccoli. Både jag och barnen tycker verkligen om den här. Jag använder alltid torr tortellini till just den här rätten. I lördags blev det Barillas variant med ricotta och spenat. Har jag bråttom så använder jag färdigtärnad bacon. 
För 4 pers

1 förpackning tortellini (färsk eller torr. Jag tycker faktiskt i det här fallet att torr nog passar bäst)
1 tärning/liten portionsask oxbuljong
3 dl grädde (matlagningsgrädde går bra)
100-150g gräddädelost 
1 pkt tärnad bacon (eller tärna själv)
Broccoli (efter smak) 
Några nypor ströbröd
Gör så här
Värm ugnen till 275 C. 

Koka tortellinin med buljongen. Stek baconbitarna i stekpanna och låt rinna av på hushållspapper. Värm upp grädden och tillsätt bacon och ost. Rör om tills osten har smält. Häll av tortellini och häll över i en ugnsfast form. Blanda ner kokt broccoli.
 
Häll såsen med bacon över tortellinin. Strö några nypor ströbröd

Gratinera i ugn 8-10 min. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin