Färska tomater och skivade ägg med vinaigrette

Här är en förrätt som min kära moster gjorde då hon var här senast. Hon har varit väldigt mycket i Frankrike och hennes dotter, min kusin är halvfransk (och dessutom gift med en fransman). Från Frankrike är hon van att man har förrätt. Jag kan vara lite dålig på det, men nu märkte jag ju att det inte alls behöver ta lång tid. Kom bara ihåg att bra råvaror är A och O här. Så härligt fräsch förrätt. 
 
Du behöver (för cirka 2-4 pers)
1-2 ägg (kokt)
1-2 tomater
färsk timjan
 
Vinaigrette (stor sats som du kan ha ett tag)
½ dl rödvinsvinäger (annan vinäger funkar också)
1 msk dijonsenap (eller mer om du vill ha starkare)
1½ dl olja
nypa salt,peppar
 
Gör så här
Koka ägget/äggen så de är hårdkotka, på gränsen till löskokta. Låt svalna. Skiva stora fina tomater i skivor. Skiva nu ägget. Varva ägg och tomat på severingsfat. Dekorera med timjan. Pyttsa på rikligt med vinaigretten.
 
Vinaigrette
Blanda vinäger och senap väl. Pyttsa ner lite salt och peppar. Droppa i olja och rör hela tiden så vinaigretten blir jämn och tjockar på sig. Du kan ha den i kylen i några dagar. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin