Salmalax med potatisgratäng

 
 
 
Igår kväll efter våfflor, massa bus och läggning av två trötta småkryp åt min kära vän Leontine och jag en god middag: Salmalax som är min absoluta favorit och så lätt att laga till. Till det Alströmers potatisgratäng som jag håller på att utvärdera.Leontine messade mig i förrgår och undrade om hon kunde komma förbi efter jobbet för en powerboost. Oj, vad jag skrattade! Känns ju som här är sista stället för en powerboost, men, men. 
 
Salmalax är så makalöst gott och så lätt att laga till, kan inte bli fel faktiskt. Igår la jag laxbiten på smörpapper, lite flingsalt, nymalen svartpeppar, pressad citron, 1 citronskiva och en liten klick smör. Knyt ihop smörpappret till en påse. In i ugnen på 220 C cirka 10 minuter. Innertemperaturen ska vara 48 C. 
 
Vad tyckte jag då om Alströmers potatisgratäng, den helt vanliga gratängen utan krusiduller. Den är så god, jag kan inte säga annat. Jag tyckte om den franska också, men den vanliga är nog snäppet bättre. Den är väldigt krämig och potatisen har efter cirka 30 minuter i ugnen fortfarande ett lätt tuggmotstånd. Alla deras gratänger är gjorda med svenskodlad potatis och med naturliga råvaror vilket är toppen. Jag river alltid över lite ost innan gratängen åker in i ugnen, den här gången blev det parmesanost, mmm. Det bästa är att jag har lite kvar till barnen imorgon. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin