Mustig Pumpasoppa!

Äntligen blev det en pumpasoppa! 
 
Som jag har laddat för att göra en pumpasoppa, åratals! På ICA eventet för några veckor sedan fick vi en liten mugg med riktigt läcker pumpasoppa. Jag testade att göra den hemma. Det finurliga här är att den är med äppelcider, vilket ger den en lätt äppelsmak, så gott!
 
Du behöver
5 dl skalad, urkärnad butternut pumpa
1 purjolök
2 msk olivolja
3 dl äppelcider
8 dl hönsbuljong
2 dl vispgrädde
flingsalt, svartpeppar
 
Dekorering
Rostade pumpakärnmor
God korv (jag använde Ingelstas lökkorv som jag rostade i ugnen)
 
Gör så här
Skölj och skär purjon i bitar. Skär pumpan i kuber. Fräs på pumpa och purjo i olivolja. Häll ner cider, buljong, grädde.Småkoka allt i 20 minuter. Mixa slät med stavmixer. Smaka av med satl och peppar. 
 
Rosta på pumpakärnorna i het stekpanna utan olja. Akta så de inte bränns!

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Måste ge mig ut på pumpajakt! Så gott i soppa eller bara rosta som den är. Kan tänka mig att det passar fint med lite äppelsmak!

2012-10-15 @ 13:19:53
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Karin

Mustiga härliga soppor hittar alltid vägen hem till oss på hösten! Pumpasoppa måste jag absolut testa! :-)

2012-10-15 @ 15:01:53
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin