Årets Konditor 2012 och Chokladfestivalen på Nordiska Museet

Vad är väl en bal på slottet? Jag var idag inbjuden till finalen av Årets Konditor 2012. Den sker i samband med 10 årsjubilerande Chokladfestivalen på Nordiska Museet.
 
Jag träffade finalisterna på ett event på Chokladfabriken för några veckor sedan. De var otroligt kunniga och jag ser med spänning fram emot resultatet. Just i detta nu är de klara. De har bakat sedan 7 i morse. Klockan 15 annonseras vinnaren. Jag kan knappt bärga mig av nyfikenhet och vill se bilderna på deras skapelser. De har övat sedan i somras och har med sig sina egna verktyg, sin mikro osv. 
 
Temat i år är HÖST. De ska inför publik på sex timmar skapa en trevåningstårta, tre olika praliner i 25 exemplar, samt ett valfritt bakverk på hemlig råvara som har avslöjats för dem igår.De ska desstuom presentera allt snyggt och genomtänkt.
 
Årets Konditor är startskottet på tre dagars Chokladfestival på Nordiska museet. Det kommer bli föredrag, tips och tricks, och en hejdundrande massa choklad. 
 
Årets finalister är 
Märta Grundberg, 25 år, från Örnsköldsvik. Märta är konditor på PM Bröd & Sovel i Växjö.
Sylvain Marron, 33 år från Lyon, Frankrike. Sylvain är chefskonditor på Sylvain Marron AB i Göteborg.
Cecilia Andersson, 28 år, från Malmköping. Cecilia är chefskonditor på Tössebageriet i Stockholm.
Jessica Sandberg, 36 år från Bjurholm. Jessica är chefskonditor på Nya Konditoriet i Umeå.
Lina Tollemark, 20 år, från Kalmar. Lina är konditor/chocolatier på RC Chocolat i Sigtuna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin