Äppelbröd

 

 
 
Jamenvisst blev det ett äppelbröd i helgen. Det blev dessutom riktigt gott. Min och Magdas nya favorit. Annie tyckte det var lite kladdigt i mitten. I morse åt jag sista skivorna och då rostade jag dem och det blev ännu godare (och det smått degiga i mitten försvann då helt). Utav något skäl så blir det gröna prickar i brödet, någon kemisk reaktion med äpplena, inget farligt och inget fel alltså. 
 
Du behöver
5 dl vetemjöl och dinkelmjöl (2,5 dl av varje)
2 dl haveregryn
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
2 tsk bikarbonat
1 stort äpple (eller två mindre)
4 dl filmjölk
3 msk honung
nypa salt
 
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175 C

Skala och tärna äpplet. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda ner äppletärningarna. Rör ihop honung och filmjölk och tillsätt till de torra ingredienserna. 
 
In i ugnen i ca 30 min
Det är något så så mysigt när ens barn äter och tycker om det du har bakat eller lagat till dem. Det värmer en bortom ord. 

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Bakade något liknande förra året och blev sugen på att göra det i söndags när jag bakade bikarbonatsbröd. Blir det nästa gång!

2012-10-09 @ 16:09:34
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin