Friiiiiday! Wrap med kalkon och chimichurri

Bästa Bästa Lotta var här för andra fredagen i rad och tog barnen så jag fick en löptur i skogen - LYX!

Gjorde en riktigt fräsch lunch som kändes helt rätt efter springturen: Marinerad kalkonfilé med massa sallad och stor skopa chimichurri - allt inlindat i en wrap.

Jag åt den här på det ICA event jag var på för några veckor sedan och blev helt såld på chimichurri. Hade aldrig hört talas om såsen/marinaden tidigare, har ni? Den är ju helt fantastisk! Man fick med sig ett receptblad och nu slog jag till. Det är ursprungligen en argentinsk sås och den passar till allt kött och man kan även använda den som marinad. Hur god som helst är den iallafall.
Jag tog lite genvägar genom att använda färdigmarinerad kalkonfilé ("Grillfilé" från Ingelsta Kalkon) och hackad, fryst chili och persilja (Findus). Går så snabbt då och det behöver man ibland!!  

Du behöver
Chimichurri
2 vitlöksklyftor
1 rödlök
1 röd chili
2 msk hackad persilja
2 msk hackad färsk oregano
2 tsk spiskummin
1 dl olivolja
4 tsk rödvinsvinäger
flingsalt, peppar

Tillbehör
4 tomater
150 g sockerärter
sallad
rostade majskorn (Låt allt vatten rinna av från majskornen, stek gyllenbruna i 2 msk olja)
Kalkonfilé (gärna marinerad)
Tortillabröd
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175 c
 
Stek på kalkonfilén runtom så den får lite färg. Sätt in i ugnen i ca 30 min tills innertemperaturen är 70 C. Ta ut och låt vila i ugnsfolie i sådär 10 min. Skiva den sedan rätt tunt.
 
Finhacka lök och vitlök och chili. Blanda med hackad persilja och oregano, spiskummin, rödvinsvinäger och olivolja. Smaka av med salt och peppar. Jag gjorde den kvällen innan så den fick stå och dra.
 
Skiva tomater, strimla sockerärter, riv salladsbladen
Servera genom att snabbt steka på tortillabröd. Lägg på salladsblad, rostade majskorn, skivad kalkonfilé, sockerärter, tomater och toppa med rikligt med chimichurri.

Kommentarer
Postat av: Victoria

Det ser verkligen hur gott ut som helst! Ska definitivt prova detta! :)

Svar: Åh, det var den! Det är faktiskt en av mina favoriter av det jag har gjort, kanongod och nyttig på samma gång - Hur ofta händer det?! Hoppas du tycker detsamma, Victoria.
Linda /Matstugan

2012-09-16 @ 19:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin