Ugnspannkaka med blåbär - Det ni!!

Svängde ihop en ugnspannkaka med massa blåbär i, istället för bacon. Har ni inte testat det så gör det, det är så gott! Sköter sig själv i ugnen också, två flugor i en smäll alltså. Eller tre flugor i samma smäll, för vi är alla tre snuviga och förkylda så jag gör mat med massa nyttigt i och när det dessutom blir gott så....Annie älskade den här ugnspannkakan.

För en långpanna

4½ dl vetemjöl
9 dl mjölk
5 ägg
1 tsk salt
2 nävar blåbär (eller så mycket du vill ha, jag använde frysta blåbär denna gången och det blev riktigt bra)

Sätt ugnen på 225 C

Smöra ugnsplåten

Vispa ihop mjölk, mjöl och salt genom att tillsätta lite mjölk i taget. Vispa ner äggen, ett i taget. Häll smeten på plåten. Strö över blåbär.

Sätt in i mitten av ugnen ca 30 min tills den är perfekt gyllenbrun.







Kommentarer
Postat av: maria

gott! ska se om jag kan laga detta på cimons dagis då jag har matjour :-)

2012-03-07 @ 21:18:51
Postat av: Julia

Mums, vad gott det ser ut! Det ska jag testa imorgon, tusen tack för tipset! Hade ni något tillbehör som du kan rekommendera?



Kram Julia

2012-03-07 @ 22:47:36
Postat av: Katarina

Ja, ugnspannkaka med bär/frukt blir gott! Jag lagade sist äppelskivor och kanel :) Kram

2012-03-08 @ 01:25:24
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Linda-matstugan

Julia, jag har aldrig något tillbehör till ugnspannkakan med blåbär. Jag har aldrig tänkt på det förrän du föreslog det. Det känns som om det inte behövs, men om du har något förslag så blir jag jätteglad om du berättar/Kram!

2012-03-08 @ 08:19:44
URL: http://matstugan.blogg.se/
Postat av: cecilia

det kanske TOM JAG skulle pröva....

2012-03-08 @ 08:54:51
Postat av: Saerv

Åh va gott det såg ut :) om man vill va jätteonyttig, (då blir det ju kanske mer som en efterrätt) men det är nog gott med grädde eller vaniljvisp till. Ett nyttigare alternativ är ju kesella 1% eller turkisk youghurt med en nypa vanljpulver kanske :)

2012-03-08 @ 16:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin